неділя, 19 січня 2020 р.

Наукова робота


МЕТОДИ ДІАГНОСТИКИ ТА РОЗВИТКУ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ
 СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Анотація: матеріал присвячений проблемі діагностування та розвитку обдарованості у дітей старшого дошкільного віку. Розглядаються складові ранньої обдарованості, методи діагностування здібностей та розвитку старших дошкільників.
Ключові слова: обдарованість, обдаровані діти, методи діагностики, індивідуально-психологічна карта, індивідуальна програма розвитку обдарованої дитини.
Abstract: the material is devoted to the problem of diagnosis and development of giftedness in older preschool children. The components of early giftedness, methods of diagnosing abilities and development of senior preschoolers are considered.
Key words: giftedness, gifted children, diagnostic methods, individual-psychological card, individual program of development of gifted child.

Для сучасної української педагогічної науки характерним є пошук, обґрунтування і впровадження в закладах освіти гуманістичних засад побудови педагогічного процесу. Виявлення інтересів дітей, їх подальший розвиток і підтримка допитливості в пізнанні багатогранності навколишнього світу стає одним із пріоритетних завдань дошкільної освіти. Про це свідчать Закон України «Про дошкільну освіту» та Базовий компонент дошкільної освіти та інші документи, в яких розвиток творчих здібностей розглядається першочерговим завданням на найближчі десятиліття.
Питанню обдарованості, її розвиткові на різних вікових етапах присвячено значну кількість наукових джерел у вітчизняній та світовій психології (Г.С. Костюк, В.О. Моляко, Р.О. Семенова-Пономарьова,           О.І. Кульчицька, В.А. Крутецький, В.С. Мерлін, В.А. Роменець,                    С.Л. Рубінштейн, Б.М. Теплов та ін.) [3, С.20].
Водночас все більше досліджень науковці спрямовують на діагностування обдарованості й розробку навчальних програм і методичного супроводу процесів розвитку творчих здібностей (О. Братанич, Л. Жовтан, В. Коваленко, О. Хлівна, В. Шубинський та ін.) [2].
Зважаючи на це, обдарованість необхідно своєчасно виявляти і розвивати. Дослідники стверджують, що багато надзвичайно обдарованих людей не реалізували своїх можливостей через несприятливе виховання в дитинстві. Американські психологи, вивчивши життєвий шлях 400 видатних людей, виявили, що 60% з них мали в  школі значні труднощі, важко пристосовувалися до умов навчання, орієнтованого на середній рівень знань. Нерідко інтелектуально обдарована дитина не знаходить розуміння ні педагогів, ні однолітків [5, С.44].
Вивчення виявів обдарованості тривалий час було спрямоване переважно на інтелектуальні здібності. Однак американський дослідник     П. Торренс дійшов висновку, що у вирішенні складних проблем найуспішніші не ті діти, які добре вчаться, і навіть не ті, у кого високий коефіцієнт інтелекту, тобто ці показники не визначають обдарованості. Психологи розглядають обдарованість як якісно своєрідне поєднання здібностей, від якого залежить можливість досягнення більшого чи меншого успіху у тій чи іншій діяльності [4, С.41].
Які ж це обдаровані діти?
Обдаровані і талановиті діти – діти з високим творчим потенціалом, високим рівнем розвитку здібностей [4, С.41].
За даними психологів, складовими ранньої обдарованості є домінуюча роль пізнавальної мотивації; дослідницька творча активність, що виражається у виявленні нового у постановці і вирішенні проблем; здатність досягнення оригінальних рішень; здатність прогнозувати і передбачати; здібності до створення ідеальних еталонів, що забезпечують високі естетичні, моральні, інтелектуальні оцінки.
Найбільш сприятливий період для розвитку дитячого таланту – це дошкільне дитинство. Тому завдання педагога – знайти, розкрити та сприяти розвитку здібностей дитини.
Методи діагностування здібностей передбачають виявлення потенційних можливостей інтелектуального розвитку дитини: рівня дослідницької активності, здатності до прогнозування, вивчення особливостей особистісного розвитку [5, С.48].
При вивченні особливостей розвитку здібностей дітей можна використати комплексний підхід, який включає з’ясування прояву: особистісних особливостей дошкільників; інтелектуальної сфери; психологічних чинників, що впливають на прояви обдарованості; вивчення впливу соціуму (сімейного та суспільного виховання).
Методичними засобами аналізу здібностей дітей дошкільного віку можуть виступати: прямі спостереження; неформальні спостереження; індивідуальні бесіди, анкетування; тести з використанням опитування; стандартні тести інтелекту; соціометричні тести; записи життєвих випадків; журнали фіксації поведінки, висловлювань; записи конкретних прикладів; записи діяльності [1, С.23].
Для дослідження слід використовувати різноманітні методи, такі як: спостереження; бесіду; анкетування; тестування; біографічний метод.
Однак багаторазове використання різних методик для вивчення одних і тих самих дітей може викликати у дошкільників перевтому, небажання брати участь у дослідженні. Тому на початковій стадії дослідження слід робити акцент на методі спостереження за дітьми, вивченні продуктів діяльності, зборі інформації про дитину у батьків і вихователів.
Серед неекспериментальних методів дослідження особливе значення має метод аналізу продуктів діяльності в зображувальній діяльності, результати якого дозволяють говорити про уміння дитини самовиразитися через малюнок, про її ставлення і знання про навколишню дійсність, про її інтереси, про ставлення до роботи.
Також можна використати неформальні джерела інформації про дітей, наприклад:
-         життєві випадки, які допомагають скласти повну картину спостереження;
-         формальні звіти інших спеціалістів, які працюють разом з дітьми, що дає можливість оцінити зміни, які відбувалися з дитиною протягом року, в залежності від середовища та відношень з дорослими.
Діагностичні дані дають чітку картину особистісно-індивідуального статусу дитини, визначають потенціал її розвитку та прогноз. На основі результатів дослідження складають історію розвитку дитини, індивідуально-психологічну карту. Обдарованість дітей краще відстежувати протягом певного терміну часу (декількох років) у порівняльній характеристиці [1, С.23].
Поглиблена робота з обдарованими вимагає розробки індивідуальної програми розвитку дитини, яка повинна враховувати особливості дітей, їхні нахили та інтереси, відображати міждисциплінарний, розвивальний характер навчання, головні ідеї пізнання, а не сукупність конкретних фактів; сприяти розвитку різних типів мислення, дослідницьких умінь, навичок самоорганізованості; удосконалювати засоби спілкування і взаємодії з людьми.
Ще  й сьогодні дослідники ще не можуть дати вичерпну відповідь на всі питання, які постають, з проблеми виховання обдарованої, здібної, талановитої дитини. І разом з тим ряд принципових положень для розвитку педагогічної практики можна визначити вже тепер:
-  загальною умовою розвитку здібностей та обдарованості є фізичне здоров’я і природна активність дитини;
-  визнання своєрідності, унікальності періоду дошкільного дитинства, його особливої ролі у становленні особистості;
-  увага, турбота, повага, любов до дитини є тією основою, на якій зростає її впевненість щодо своїх можливостей, інтерес до різних сфер навколишнього життя, здатність дивуватися, захоплюватися, пробувати, досліджувати, фантазувати, вигадувати, запитувати, шукати;
-  самоповага й оптимістичний настрій дитини, підставою для якого є позитивні оцінки вихователем її дій і поведінки, – необхідна умова її різнобічної активності, у процесі якої розвиваються загальні і спеціальні здібності;
-  особистісно-орієнтована модель взаємодії педагога та дітей;
- забезпечення умов і можливостей для приємного, змістовного спілкування у сім’ї і в закладі дошкільної освіти, для занять, особливо індивідуальних, різними видами діяльності сприяє розвитку пізнавальної й естетичної активності дитини, її здібностей;
- відповідне поєднання навчання і творчих пошуків самої дитини – необхідна умова, за якої розвиваються зацікавлення, інтерес до занять, пізнавальні, естетичні й етичні якості сприймання, гнучкість і нешаблонність мислення, вміння і здібності;
- для розвитку творчих здібностей головне значення має сам процес діяльності дитини – експериментування, а не прагнення отримати кінцевий результат;
- творча особистість педагога, зацікавлене ставлення до дитячої творчості;
- сприймання дитячої творчості як цінності, бережне ставлення до творчої продукції;
 - створення  сприятливих умов  для повноцінного життя,  поглибленого оволодіння старшими дошкільниками певною справою, що сприяє розвиткові відповідних інтересів, нахилів, здібностей. У студіях, секціях, гуртках, спеціальних школах 5-6-річні діти оволодівають спеціальними уміннями та навичками, розвивають свої здібності.
Отже, проблема обдарованості набуває особливо актуального значення вже в дошкільному віці. У період дошкілля закладається основа для подальшого розвитку особистості, фундамент для знань, формується підґрунтя для інтенсивного інтелектуального розвитку. Батьки і вихователі повинні відігравати важливу роль у становленні дитини: бути навчальними партнерами і готовими весь час обмінюватися з дитиною знаннями, думками, судженнями. Обдаровані діти повинні мати можливість максимально розкрити свої здібності і одержати всебічну підтримку від компетентних вихователів і батьків [6].
ЛІТЕРАТУРА
1. Карабаєва І.І. Комплексний підхід у вивченні обдарованих дітей старшого дошкільного віку / І.І. Карабаєва // Обдарована дитина. – 2008. –  №8. – С.23-28.
2. Лазарович Н. Обдарованість у дошкільному віці: Навчально-методичний посібник. – Берегово: 2009. – 220с.
3. Макіна Л.Б. Комунікаційні спроможності обдарованої особистості: прихований потенціал віку / Л.Б. Макіна // Обдарована дитина. – 2009. –  №2. – С.20-28.
4. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка. Практикум. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів, спеціальність «Дошкільне виховання». / Т.І. Поніманська, І.М. Дичківська – Київ : Видавничий Дім «Слово», 2004. – 352 с.
5. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т.І. Поніманська. – Київ : «Академвидав», 2004. – 456 с.
6. Система роботи з обдарованими дітьми в дошкільному закладі –            запорука розвитку обдарованості дошкільника. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.svyatoshinruo.kiev.ua – Назва з екрана.

Немає коментарів:

Дописати коментар

                                 Підвищення кваліфікації викладача у 2 семестрі 2023/2024 н.р.                              Підвищення квал...