субота, 19 серпня 2017 р.

Методика застосування загальнорозвиваючих вправ у процесі підготовки вихователя ДНЗ

Міністерство освіти і науки України
Красноградський коледж
Комунального закладу
«Харківська гуманітарно-педагогічна академія»
Харківської обласної ради







Методика застосування загальнорозвиваючих вправ у процесі підготовки вихователя дошкільного навчального закладу
                                              

                            Методичні рекомендації


Укладач: Пасічник С.О.









Красноград – 2017

УДК: 378.147.091.33-027.22:796.011.3
ББК: 74.580.22+75
П 19
Укладач:
С.О.Пасічник, викладач методики фізичного виховання, спеціаліст першої категорії Красноградського коледжу  Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради
 Рецензенти:
Л.М. Ткаченко, викладач педагогіки, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист Красноградського коледжу  Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради
В.О. Івахненко, голова циклової комісії викладачів фізичного виховання, предмета «Захист Вітчизни», спеціаліст вищої категорії, старший викладач Красноградського коледжу  Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради
Пасічник С.О.
П 19 Методика застосування загальнорозвиваючих вправ у процесі підготовки вихователя дошкільного навчального закладу: метод. рекомендації / С.О. Пасічник. – Красноград: ФОП Сирота Т.В., 2017. – 38 с.

Методичні рекомендації спрямовані на вирішення завдань удосконалення професійної підготовки фахівців за спеціальністю «Дошкільна освіта», які вивчають дисципліну «Методика фізичного виховання». Наведені матеріали присвячені проблемі підготовки студентів до організації та проведення загальнорозвиваючих вправ у дошкільному навчальному закладі.
Методичні рекомендації стануть у нагоді студентам, викладачам, вихователям, інструкторам з фізичного виховання дошкільних навчальних закладів.
                   
                     УДК: 378.147.091.33-027.22:796.011.3
ББК: 74.580.22+75 
                                                             
Затверджено на засіданні  Навчально-методичної ради
Красноградського коледжу Комунального закладу
«Харківська гуманітарно-педагогічна академія»
Харківської обласної ради
Протокол № 1 від 17 січня 2017 року

Голова Навчально-методичної  ради__________ Л.Д. Котелевська

© С.О. Пасічник, 2017
ЗМІСТ

ПЕРЕДМОВА……………............................................................
4
РОЗДІЛ І. ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЮЧІ ВПРАВИ ЯК СКЛАДОВА СИСТЕМИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ….……………………………

6
1.1  Значення та класифікація загальнорозвиваючих вправ…..
6
1.2 Характеристика вихідних положень тулуба, ніг, рук ……..
7
1.3 Використання предметів і вимоги до них…………..….….
9
1.4 Підготовка, прийоми роздачі і збору предметів, їх розміщення………………………………………………………..

11
1.5 Термінологія і правила запису вправ………………………
11
1.6 Методика навчання загальнорозвиваючих вправ дітей різних вікових груп………………………………………………

12
РОЗДІЛ ІІ. МЕТОДИКА ЗАСТОСУВАННЯ  ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЮЧИХ ВПРАВ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ…………………………….......


15
2.1 Підготовка до проведення загальнорозвиваючих вправ.....................................................................................
15
2.2 Структура складання комплексу загальнорозвиваючих вправ......................................................................................

15
ПІСЛЯМОВА................................................................................
17
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ..........................
18
ДОДАТКИ……………………………………………..................
20
ДОДАТОК А Вихідні положення під час виконання
загальнорозвиваючих вправ


ДОДАТОК Б  Програма спостереження і аналізу комплексів загальнорозвиваючих вправ


ДОДАТОК В Завдання навчання загальнорозвиваючих вправ дітей раннього та дошкільного віку (за Програмою «Дитина»)



ДОДАТОК Г Практичні завдання та педагогічні задачі

ДОДАТОК Д Тестовий контроль

ДОДАТОК Е Зразки складання комплексів загальнорозвиваючих вправ для різних вікових груп



ПЕРЕДМОВА

Одне із основних завдань, визначених Законом України «Про дошкільну освіту» – збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини. Турбота про фізичне здоров’я дитини дошкільного віку завжди була і залишається однією з пріоритетів педагогічної роботи [10, c.4]. Останніми роками зростає потреба у кваліфікованих фахівцях з фізичної культури, яка зумовлена підвищеною відповідальністю педагогічних колективів дошкільних закладів за підготовку дітей до навчання у школі.

Методичні рекомендації спрямовані на вирішення завдань удосконалення професійної підготовки фахівців за спеціальністю «Дошкільна освіта», які вивчають дисципліну «Методика фізичного виховання».
Оволодіння студентами навчальною дисципліною забезпечує фахову підготовку до здійснення дієвого впливу на збереження та здійснення здоров’я дітей, їх фізичного розвитку. Метою курсу є вивчення питань теорії і методики фізичного виховання дітей від народження до семи років; оволодіння знаннями, уміннями і навичками, що необхідні для роботи з дітьми по фізичному вихованню в дошкільних навчальних закладах. Освітній зміст та виховна спрямованість курсу мають на меті не лише забезпечити кваліфікаційну компетентність майбутніх фахівців у збереженні та зміцненні здоров’я дошкільнят, але й сприяти  їх професійному саморозвитку та самовдосконаленню під час проведення різних форм роботи з фізичного виховання в дошкільних навчальних закладах.
Програма з фізичної культури включає засвоєння дітьми дошкільного віку вправ з основних рухів, рухливих ігор та ігрових вправ, вправ спортивного характеру, піших переходів, загальнорозвивальних вправ.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні: знати загальнорозвиваючі вправи і методику їх навчання; вміти підбирати вправи з предметами і без них для складання комплексів загальнорозвиваючих вправ, визначати дозування вправ, їх кількість, відповідно віку дітей, враховувати місце проведення, враховувати стан здоров’я дітей; вміти чергувати вправи на різні групи м’язів з використанням фізкультурного інвентарю і без нього.
Метою даного збірника є надання рекомендацій студентам по підготовці до організації та проведенню загальнорозвиваючих вправ, які входять у зміст ранкової гімнастики та фізкультурного заняття і є основними формами фізичного виховання в дошкільному навчальному закладі.















РОЗДІЛ І. ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЮЧІ ВПРАВИ ЯК СКЛАДОВА СИСТЕМИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1 Значення та класифікація загальнорозвиваючих вправ

Загальнорозвиваючі вправи це спеціальні рухи, спрямовані на оздоровлення та зміцнення організму, розвиток рухових і психіч­них якостей дитини. Вони мають характерну особливість: доз­воляють вибірково впливати на окремі м’язові групи (рук, ніг, тулуба), чітко дозувати фізичне навантаження на організм лю­дини. Ці вправи сприяють удосконаленню координації рухів, їх точності, свідомому оволодінню положеннями та рухами тулуба, формуванню правильної постави, а також використовуються як профілактичні вправи і вправи, спрямовані на коригування.
Класифікація загальнорозвиваючих вправ проводиться залежно від їх впливу на окремі частини тіла (за аналогічними ознака­ми): вправи для м’язів рук і плечового пояса, для тулуба та м’язів ніг [6].
Вправи для м’язів рук і плечового пояса спрямовані на зміцнення м’язів спини, міжреберних м’язів, вони сприяють розширенню груд­ної клітки, що покращує функцію дихання. Виконання різнома­нітних рухів руками впливає на рухливість суглобів верхніх кінцівок, зміцнення м’язів рук, розвиває їх силу, стимулює обмінні процеси.
Вправи для м’язів тулуба впливають на гнучкість та рухливість хребта під час нахилів тулуба вперед, в сторони, пово­ротів праворуч та ліворуч. Все це сприяє формуванню правильної постави. При виконанні вправ із вихідного положення лежачи на животі при підніманні тулуба вгору, прогинанні його у попе­реку розвивається рухливість грудного та шийного відділів хреб­та, попереджується сутулість спини у дітей.
Виконання вправ з нахилами, згинанням та випрямленням тулуба із вихідного положення лежачи на спині зміцнюють м’язи черевного преса, які розвинені у дошкільнят недостатньо. Це сприяє покращенню процесів травлення.
Фізіологічне навантаження при виконанні вправ для м’язів тулуба досить велике, тому що роботу здійснюють одночасно всі частини тіла. Це призводить до значного підвищення обмінних процесів і розвиває силу багатьох м’язових груп.
Вправи для розвитку та зміцнення м’язів ніг спрямовані на покращання гнучкості в суглобах нижніх кінцівок, розтягування м’язів та зв’язок опорно-рухового апарата. Під час піднімання, ніг із вихідних положень сидячи та лежачи зміцнюються м’язи черевного преса. Вправи у підстрибуваннях, стрибках на місці, присідання зміцнюють серцево-судинну систему, дають значне фізіологічне навантаження, покращують обмінні процеси.
Вихідне положення – це положення тіла, рук та ніг перед почат­ком виконання вправ. Воно має суттєве значення для виконання рухів, від них залежить наван­таження на окремі групи м’язів, їх чіткість, стійкість тіла.
З дошкільниками різних вікових груп вивчається ряд основ­них положень рук, ніг, тулуба, без яких неможливо навчитися виконувати загальнорозвиваючі вправи. Оволодіння основними положеннями має велике значення для виховання в дітей куль­тури рухів і поз.

1.2  Характеристика вихідних положень тулуба, ніг, рук

Вихідні положення для ніг. Основна стійка тулуб прямий, плечі розведені, руки опущені, ноги прямі, п’ятки разом, носки розведені на ширину ступні, положення рук може бути різне: на поясі, до плечей тощо (Додаток А).
Стійка ноги нарізно ноги на ширині плечей, вага тіла рівно­мірно розподілена на обидві ноги. Положення рук може бути різним.
Зімкнута стійка ступні ніг (п’ятки та носки) разом.
Упор стоячи на колінах стоячи на обох колінах, спиратись прямими руками на підлогу, спина при цьому пряма, диви­тися вперед.
Стійка на колінах  коліна, гомілки, носки спираються об підлогу.
Стійка на правому (лівому) коліні одна нога коліном, го­мілкою та носком спирається на підлогу, інша виставлена вперед, зігнута в коліні, ступня на підлозі; стегно опорної ноги та гомілки виставленої вперед ноги перпендикулярні до підлоги.
Вихідні положення для рук. Руки вперед — руки підняти на висоту й ширину плечей, долонями всередину (Додаток А).
Руки в сторони руки підняти в сторони на висоту плечей, долонями донизу [6].                                                         
Руки вгору руки підняти вгору, паралельно одна одній і відвести назад до відказу, долоні всередину; голова піднята так, щоб можна було бачити кисті рук.
Руки за голову руки зігнути в ліктях і підняти в сторони, долоні повернути вперед, пальці при цьому торкаються потилиці, голову тримати прямо, лікті відведені в сторони до відказу.
Руки до плечей руки зігнути в ліктях і напівзігнутими пальцями доторкатися до плечей, плечі розвести, лікті притиснути до боків.
Руки перед грудьми руки зігнути в ліктях і підняти перед­пліччя та кисті до рівня плечей, кисті долонями вниз, пальці разом.
Руки на пояс руки зігнути в ліктях, кисті на пояс (великий палець повернути назад, інші чотири вперед), плечі розвести, лікті трохи відвести назад.
Руки за спину руки, зігнуті в ліктях, торкаються передпліч­чями спини, кисті тримають якомога ближче до ліктів.
Руки назад — прямі руки відвести назад долонями досередини (Додаток А).
Вихідні положення сидячи:
ноги вперед — сидячи на підлозі, пря­мі ноги зімкнуті, носки відтягнуті;
ноги нарізно ноги прямі, розве­дені на 30-40 см, носки відтягнуті;
 ноги зігнуті  ноги зігнуті у колі­нах, зімкнуті, ступні на підлозі;
ноги схресно ноги зігнуті у колі­нах, одна перед іншою;
сидячи на п’ятах гомілки та носки спира­ються на підлогу, носки повернуті досередини, сідниці на п’ятах, ту­луб вертикально. Положення для рук залежить від характеру вправ.
Вихідні положення лежачи:
лежачи на спині прямі ноги зімкнуті, носки трохи розставлені, руки вздовж тулуба, долоні донизу, тулуб прямий;
лежачи на животі прямі ноги зімкнуті, руки зігнуті у ліктях долоні одна на одну або руки в упорі, руки вперед;
лежачи на правому (лівому) боці — з опорою одним боком, ноги прямі зімкнуті, руки витягнуті вгору.

1.3  Використання предметів і вимоги до них

З дітьми дошкільного віку широко застосовуються вправи з предметами: брязкальцями, прапорцями, палицями, м’ячами, об­ручами, скакалками тощо. Використання яскравих різнокольорових предметів підвищує у дітей інтерес до виконання загальнорозвиваючих вправ. Якщо діти вправляються з предметами, їм значно легше контролювати свої дії.
Виконання вправ з предметами має значно більше наванта­ження на м’язи рук та плечового пояса, що сприяє розвитку сили та гнучкості. Деякі предмети (гумові м’ячі) допомагають диферен­ціювати м’язові почуття. Тому розвиток рухових якостей під час виконання вправ з предметами відбувається значно краще.
При виконанні вищезазначених вправ реалізуються виховні завдання. Діти привчаються акуратно та обережно поводитися з ними, допомагають вихователю розкладати та прибирати їх на місце; поступатися товаришу предметом, який хотілось би взяти самому та ін.
Під час виконання загальнорозвиваючих вправ дошкільнят привчають правильно дихати. Глибоке дихання регулює процеси кровообігу, сприяє збільшенню життєвої ємності легенів, рухли­вості реберних дуг, зміцненню міжреберних м’язових груп, які утримують хребет у вертикальному положенні та створюють не­обхідні передумови для правильної постави.
Важливо, щоб діти дихали глибоко (через ніс), а видихали повітря ротом, поєднуючи дихання з рухами. Уточненню момен­ту видиху допомагають звукосполучення та слова, які промовля­ють діти. При повільному темпі видих (особливо з молодшими дошкільнятами) виконується зі звуками: «тс-с-с, з-з-з, ж-ж-ж» або супроводжується словом «вниз». Якщо у вправах немає чітко обумовлених фаз видиху та вдиху, дихати треба рівномірно у довільному темпі.
Загальнорозвиваючі вправи доцільно супроводжувати музи­кою. Вона сприяє більш ритмічному і координованому виконан­ню гімнастичних вправ, задає темп рухів, допомагає виконувати їх виразніше й точніше.
Музичний супровід за формою, змістом і темпом повинен відпо­відати характеру рухів, однак ні в якому разі не можна допуска­ти спотворення музичного твору для того, щоб пристосувати його до того або іншого руху. Під плавну, тиху музику вправа вико­нується спокійно, у повільному темпі. Під швидку й голосну музику виконують енергійні рухи руками або стрибки. Раптове закінчення музики або голосний, виразний акорд є сигналом до зупинки або зміни рухів.
Під час вивчення нових вправ діти виконують їх спочатку під рахунок вихователя (два-три рази), а потім у музичному супро­воді. Це пояснюється тим, що дошкільнятам важко стежити за чіткістю виконання нового для них руху і одночасно за темпом, який задає музичний акомпанемент. Знайомі дітям вправи почи­нають виконувати відразу під музику.


1.4  Підготовка, прийоми роздачі і збору предметів, їх розміщення

Прийоми роздачі предметів:
-          вихователь сам роздає предмети;
-          вихователь або черговий розставляє предмети на підлозі по колу, а діти шикуються біля них;
-          діти по черзі виходять з шеренги, підходять до вихователя і беруть предмети і стають на своє місце;
-          предмети кладуть на стільчики або лави. Діти виходять з шеренги, беруть предмети і стають на своє місце;
-          чергові або направляючі виходять з колони, беруть предмети і роздають дітям своєї колони;
-          предмети беруть під час ходьби в колоні по одному [8].

Прийоми збирання предметів після виконання вправ:
-          вихователь сам збирає предмети в кошик;
-          діти виходять з колони, кладуть предмети в корзину і стають на свої місця;
-          чергові або направляючі колони збирають предмети і кладуть на місця;
-          діти кладуть під час ходьби в колоні по одному.

1.5  Термінологія і правила запису вправ

Запис загальнорозвиваючих вправ робиться відповідно до прийнятої в гімнастиці термінології. Вона повинна бути короткою; чітко відображати структуру рухів, підкреслюючи головне.
При записі вправи зазначають її назву, вихідне положення (для ніг, тулуба, рук), напрямок, його кінцеве положення, яке займає дитина після виконання вправи, та поєднання фаз дихання з частинами вправи.
Вихідне положення пишеться скорочено в.п., цифрами по­значають рахунок. При записі вихідного положення запис даєть­ся у такій послідовності: спочатку положення тіла (якщо сто­ячи, то не пишуть), ніг, потім рук (рук з предметом), місцезнаход­ження предмета.
Наприклад: повороти тулуба. В.п. стійка ноги нарізно, руки на поясі. 1 поворот тулуба праворуч, руки в сторони (вдих); 2 в.п. (видих); 3-4 те ж саме ліворуч. По­вторити 8 разів.
Деякі терміни пишуться скорочено: основна стійка — о.с.; права рука (нога) — пр. рука (нога); ліва рука (нога) лів. рука (нога). При написанні вихідних положень (стоячи, сидячи, лежачи, на ко­лінах) там, де не зазначено, у якому положенні знаходяться руки, мається на увазі руки внизу. Фази дихання (вдих та видих) пишуться в тому випадку, якщо потрібно звернути на це особливу увагу. При довільному диханні ніяких поміток не роблять.

1.6  Методика навчання загальнорозвиваючих вправ дітей різних вікових груп

Для дітей молодшого дошк­ільного віку підбирають нескладні рухи, які не потребують чітко­го і точного відтворення всієї вправи в цілому, переважно іміта­ційного характеру. Більшість вправ виконується з вихідного по­ложення стоячи, деякі вправи для тулуба проводять з вихідних положень сидячи та лежачи на спині.
За формою підбирають вправи, які мають цілісні дії, конк­ретні завдання, з використанням посібників (кубики, брязкаль­ця, прапорці, стрічки) або імітаційні вправи. Так, діти, піднімаючи руки вгору, намагаються «зірвати яблуко з дерева», виконують нахили тулуба в сторони, як «маятник у годинника»; стрибають на обох ногах, як «зайчики» або «жабки». Все це створює ігрову ситуацію і спонукає до активних рухів.
Під час навчання молодших дошкільників загальнорозвиваю­чих вправ комплексно застосовуються наочні, словесні та прак­тичні методи. Спочатку вихователь називає вправу та пропонує дітям прийняти відповідне вихідне положення. Потім вправу по­казують і одночасно пояснюють окремі її елементи. Вихователь виконує вправи разом з дітьми. У процесі їх виконання вихова­тель дає малюкам рекомендації, які сприяють кращому засвоєнню рухів, розвитку у дітей почуття ритму та темпу. Кожна вправа повторюється не менше 4-6 разів, а стрибки 12 разів [6].                                                          .
Усі вправи засвоюються дошкільнятами шляхом багаторазо­вих повторень, під час яких вихователь оцінює їх. У більшості така оцінка індивідуальна і має позитивний характер.
У дітей середньої групи значно поширюються можливості опорно-рухового апарата. Більша стійкість уваги, розвиток рухової пам’яті, мислення дозволяють їм виконати нескладні рухи не тільки після показу вихователем, а й за його вказівкою. Вони краще орієнтуються у просторі і можуть зіставляти свої рухи з рухами інших дітей.
Значна частина загальнорозвиваючих вправ у середній групі виконується з предметами, які раніше не застосовувалися у мо­лодших групах. Зокрема, вправи з м’ячами, обручами, гімнастич­ними палицями та ін. Збільшується дозування вправ до 6-8 разів, а стрибків до 16 разів.
Вихідні положення використовують більш різноманітні: час­тіше застосовують положення сидячи, лежачи на животі або спині, стоячи на колінах та ін. Поряд з імітаційними (образними) впра­вами поступово застосовують аналітичні вправи, у яких чітко виділяють окремі елементи. Наприклад, під час нахилу тулуба вперед торкнутися м’ячем підлоги; при присіданні розвести ко­ліна в сторони, тримати спину прямою. Вимоги вихователя щодо якості виконання вправ у цій групі підвищуються.
У старшому дошкільному віці загальнорозвиваючі вправи знач­но ускладнюються. У дітей покращується координація рухів, більш точними стають рухи окремих частин тіла, вони значно швидше переключаються з одного темпу на інший.
У цій групі діти виконують загальнорозвиваючі вправи не тільки за прикладом вихователя, але й на основі його пояснен­ня. Широко використовуються вихідні положення: стоячи на колінах, сидячи, лежачи. Обсяг імітаційних вправ зменшується, при цьому поширюються вправи з предметами.
Під час виконання загальнорозвиваючих вправ від старших дошкільників вимагають чіткого прийняття вихідних положень, правильного виконання рухів окремих частин тіла відповідно до показу та пояснення вихователя. Рухатися у заданому темпі в супроводі музики або підрахунку. Виконувати рухи виразно, відпо­відно до характеру музики. При виконанні вправ з предметами домагаються чіткості заданих напрямків у переміщенні предмета, чіткості вихідних, проміжних та кінцевих положень самого предмета, а також рук, ніг та тулуба. Кожна вправа повторюється не менше 8 разів, стрибки 20 разів.

Кількість вправ та їх дозування по віковим групам

п/п
Група
Кількість вправ
Кількість повторень
Кількість стрибків
1.
Молодша група
 (4 р.ж.)
3-5
4-6 разів
12
2.
Середня група
 (5 р.ж.)
5-6
6-8 разів
16
3.
Старша група
 (6 р.ж.)
6-7
8 разів
20









РОЗДІЛ ІІ. МЕТОДИКА ЗАСТОСУВАННЯ  ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЮЧИХ ВПРАВ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ
2.1  Підготовка до проведення загальнорозвиваючих вправ

Перед проведенням загальнорозвиваючих вправ студенту необхідно:
-          мати необхідну теоретичну підготовку щодо методики проведення загальнорозвиваючих вправ;
-          створити санітарно-гігієнічні умови до проведення вправ;
-          підготувати необхідний фізкультурний інвентар;
-          продумати способи роздачі та збору інвентарю для виконання ЗРВ (якщо необхідно);
-          забезпечити відповідний одяг та взуття як вихователя, так і дітей;
-          дотримуватись дозування під час проведення вправ;
-          вчити дітей правильному диханню під час виконання вправ;
-          скласти конспект проведення загальнорозвиваючих вправ.
п/п
Назва вправи
Дозування
Темп
Дихання
Організаційно-методичні вказівки







2.2 Структура складання комплексу загальнорозвиваючих вправ

1. Роздавання фізкультурного інвентарю для виконання загальнорозвиваючих вправ.
2.  Перешикування: в коло (молодша група), в 2-3 колони з заведенням ланок (з 2 половини року  в середній групі), в 3 колони через центр трійками (з 2 половини року в старшій групі); повороти (середня, старша групи).

3. Комплекс загальнорозвиваючих вправ.
 Дозування ЗРВ:
-           І молодша група – 3-4 вправи (4-5 повторень);
-          ІІ молодша група – 4-5 вправ (5-6 повторень);
-          середня група – 5-6 вправ (6-8 повторень);
-          старша група – 6-7 вправ (8-10 повторень).
Дозування стрибків:
-          І молодша група – 8-10 стрибків;
-          ІІ молодша група – 12;
-          середня група – 16;
-          старша група – 20.
Кожна загальнорозвиваюча вправ записується в такій послідовності:
Назва вправи. В.п. – вихідне положення.
1        що виконувати на рахунок «раз» (лише в молодших групах);
2        що виконувати на рахунок «два»;
3        що виконувати на рахунок «три»;
     4   що виконувати на рахунок «чотири».
На рахунок «чотири» діти повинні повернутись у в.п. До кожної вправи слід записати вказівки вихователя, темп виконання рухів. Вправи в комплексі повинні виконуватись з різних вихідних положень.
Загальнорозвиваючі вправи слід записувати в такому порядку:
-          вправи для рук і плечового поясу;
-          вправи для прямих згиначів тулуба (нахили вперед);
-          вправи для м’язів ніг (але не стрибки і не біг);
-          вправи на розслаблення (починаючи з середньої групи);
-          вправи для бокових м’язів тулуба (нахили в сторони);
-          вправи для косих м’язів тулуба (повороти тулуба);
-          стрибки або біг з повним дозуванням;
-          вправи на відновлення дихання.
  1. Перешикування в колону по одному.
  2. Складання предметів, з якими виконували вправи.
ПІСЛЯМОВА

Фізичне виховання на сучасному етапі спрямовано на формування здоров’я як багатоскладової категорії, в яку входить фізична, психічна, духовна та соціальна складові.
Фізично здорова дитина – це здорова психіка, здорова духовність і достатній обсяг набутих із досвідом знань.
Тож важливо, щоб майбутні вихователі були готові до здійснення завдань фізичного виховання, зміцнення здоров’я дошкільнят.
Робота вихователя, інструктора з фізичного виховання – це складний процес, унаслідок якого вирішується комплекс медико-педагогічних і психологічних завдань. Майбутній вихователь повинен мати глибокі теоретичні знання з методики фізичного виховання. Йому варто оволодіти певним обсягом знань, рухових умінь і навичок, потрібно вміти організовувати роботу з дітьми та їхніми батьками й вихователями, враховуючи при цьому специфіку програми розвитку дітей, їхніх вікових та індивідуальних особливостей і особистісних якостей.
Методичні рекомендації «Методика застосування загальнорозвиваючих вправ у процесі підготовки вихователя дошкільного навчального закладу» допоможуть організувати та оптимізувати навчальний процес викладання курсу «Методика фізичного виховання», поглибити теоретичні знання студентів, оволодіти практичними вміннями та навичками щодо проведення загальнорозвиваючих вправ, сформувати вміння самостійного здобуття знань, допомогти майбутнім фахівцям засвоїти обрану професію, розвинути пізнавальну і професійну мотивацію, особистісну позицію у вирішенні завдань фізичного виховання.





СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1. Базовий компонент дошкільної освіти: Науковий керівник:
А.М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф., д-р пед. наук. ― К.: Видавництво, 2012. 26 с.
2. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проекту В.О. Огневюк; авт. кол.: Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, Н.І. Богданець-Білоскаленко; наук. ред..: Г.В. Бєлєнька, М.А. Машовець; Мін. осв. і науки України, Київ. ун-т ім.
Б. Грінченка. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. – 304 с.
3. Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2  до 7 років «Дитина» / наук. кер. проекту В.О. Огневюк; наук. ред. Г.В. Бєлєнька;  авт. кол.: Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч,
В.М. Вертугіна та ін. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. – 352с.
4. Світ дитинства. Комплексна освітня програма для дошкільних навчальних закладів / О.М. Байєр, Л.В. Батліна, А.М. Богуш та ін.; наук. кер. А.М. Богуш; заг. ред.  Л.В. Батліна — Тернопіль : Мандрівець, 2015. — 200 с.
5. Буцинская П.П. и др. Общеразвивающие упражнения в детском саду. / П.П. Буцинская, В.И. Васюкова, Г.П. Лескова   М., 1990. – 175 с.
6. Вільчковський Е.С., Курок О.І. Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку: Навч. посіб. /
Е.С. Вільчковський, О.І. Курок – Суми, 2005. – 428 с.
7. Вільчковський Е.С., Денисенко Н.Ф. Організація рухового режиму дітей у дошкільних навчальних закладах: Навчально-методичний посібник. / Е.С. Вільчковський – Тернопіль: Мандрівець, 2008. – 128 с.
8. Кенеман А.В., Хухлаева Д.В. Теория и методика физического воспитания детей дошкольного возраста. / А.В. Кенеман, 
Д.В.  Хухлаева М.: Просвещение, 1985. – 271с.
9. Педагогическая практика студентов по курсу «Теория и методика физического воспитания детей дошкольного возраста» / Под ред. А.В. Кенеман, Т.И. Осокиной. М., 1984. – 176 с.
10. Пономарьова Г.Ф. Фізичне виховання дітей дошкільного віку: навч. посіб. / Г.Ф. Пономарьова, А.І. Чаговець,
О.О. Сєдова; за ред. Г.Ф. Пономарьової. – Х.: СПДФО Бровін О.В., 2012. – 114 с.































ДОДАТКИ
ДОДАТОК А

                                         
Вихідні положення під час виконання
загальнорозвиваючих вправ

Вихідні положення для ніг

Вихідні положення для рук

Вихідні положення сидячи

Вихідні положення лежачи

Основна стійка

Руки вперед

Ноги вперед

Лежачи на спині
Стійка ноги нарізно

Руки в сторони

Ноги нарізно
Лежачи на животі
Зімкнута стійка

Руки вгору

Ноги зігнуті

Лежачи на правому (лівому) боці
Упор стоячи на колінах

Руки за голову

Ноги схресно


Стійка на колінах

Руки до плечей

Сидячи на п'ятах


Стійка на правому (лівому) коліні
Руки перед грудьми



Руки на пояс



Руки за спину




Руки назад




ДОДАТОК Б

Програма спостереження і аналізу комплексів загальнорозвиваючих вправ:

-          гігієнічні вимоги і час проведення комплексу, його тривалість;
-          організація дітей, спосіб розміщення, місце вихователя, раціональне використання приміщення та інвентарю;
-          підбір вправ у комплексі, їх кількість, послідовність, повторність;
-          чіткість пояснень вихідних положень, пояснення послідовності виконання вправи, вірність показу;
-          чіткість подачі команд і розпоряджень;
-          контроль за якістю рухів в процесі виконання вправ дітьми;
-          контроль за диханням в процесі виконання вправ;
-          регулювання фізичного навантаження;
-          виховні моменти в проведенні комплексу;
-          характер ведення комплексу, вміння володіти голосом, культура мови, тон  в звертаннях до дітей.














ДОДАТОК В

Завдання навчання загальнорозвиваючих вправ дітей раннього та дошкільного віку (за Програмою «Дитина»)

1 молодша група «Крихітки» (3 рік життя)

Для виконання загальнорозвивальних вправ слід використовувати різні вихідні положення: стоячи (ступні ніг паралельні, трохи розставлені), сидячи та лежачи на підлозі. Надавати вправам імітаційного характеру. Використовувати вправи з предметами (стрічками, брязкальцями, хустинками, кубиками).
Вправи для рук і плечового пояса.  Піднімати руки вперед, вгору, в сторони, опускати вниз, згинати і розгинати руки перед грудьми, розводити їх в сторони, відводити назад за спину. Плескати в долоні перед собою, над головою. Розмахувати руками вперед-назад (з положення руки вниз), виконувати махи руками над головою і перед собою. Стискати і розпрямляти пальці рук.
Вправи для ніг. Ходити на місці. Робити кроки вперед, в сторони, назад. Присідати, тримаючись за опору. Згинати і розгинати одну ногу в коліні, стоячи на другій. Підніматися на носки, виставляти ногу вперед на п’ятку, ворушити пальцями, згинати і розгинати стопи, ритмічно присідати і випрямляти ноги.
Вправи для тулуба. Виконувати повороти вправо, вліво. Нахиляти тулуб вперед, в сторони, випрямляти його. Сидячи на підлозі, згинати і розгинати ноги. Лежачи на спині, піднімати і опускати ноги та рухати одночасно руками і ногами. Із положення стоячи на колінах, сідати на п’ятки і підніматись. У положенні лежачи перевертатись зі спини на бік, на живіт [2, c.32].


2 молодша група «Малята» (4 рік життя)

Загальнорозвивальні вправи виконуються з різних вихідних положень (стоячи, сидячи, лежачи), з різноманітними предметами (кубиком, брязкальцями, прапорцями, м’ячами, торбинками з піском вагою 100 г, хусточками тощо).
      Вправи для рук і плечового пояса. Піднімати руки вгору через сторони, опускати руки по черзі (спершу одну, потім другу), обидві разом. Перекладати предмет з однієї руки в другу  перед собою, за спиною, над головою. Плескати в долоні перед собою і ховати руки за спину. Піднімати руки вперед, у сторони, повертаючи їх долонями вгору, піднімати і опускати кисті, ворушити пальцями. Виконувати обертальні рухи прямими руками вперед та назад.
      Вправи для ніг. Ставати навшпиньки. Виставляти ногу на носок вперед, назад, у сторону. Робити два-три напівприсідання поспіль. Присідати, піднімаючи руки вперед, спираючись руками об коліна, обхоплюючи коліна руками і пригинаючи голову.  По черзі піднімати ноги, зігнуті в колінах, плескати в долоні під зігнутою в коліні ногою. Сидячи, захоплювати ступнями ніг м’яч, мішечки з піском. Пересуватися по палиці, валику (діаметром 6-8 см) приставними кроками в сторони, спираючись серединою ступні.
Вправи для тулуба. Передавати одне одному м’яч над головою (назад і вперед). Повертатися праворуч, ліворуч, піднімаючи руки вперед. Сидячи, повернутися і покласти предмет позаду себе, повернутися, взяти предмет. В упорі, сидячи, згинати ноги, складати їх калачиком, згинати, обхопивши коліна руками, піднімати по черзі ноги вгору і класти їх одну на другу (праву на ліву і навпаки). Сидячи, нахиляти тулуб вперед. Стоячи на колінах, нахиляти тулуб вперед та в сторони. Лежачи на спині, піднімати одночасно обидві ноги вгору. Лежачи на спині, рухати ногами, імітуючи їзду на велосипеді. Лежачи на животі, згинати і розгинати ноги (по одній і разом). Перевертатися зі спини на живіт і навпаки. Лежачи на животі, прогинатися і піднімати плечі, розводячи руки в сторони [2, c.65].

Середня група «Чомусики» (5 рік життя)

Загальнорозвивальні вправи виконуються з різними предметами і з різних вихідних положень (стоячи, сидячи, лежачи).
      Вправи для рук і плечового пояса. Піднімати руки вперед, в сторони, вгору і опускати по черзі. Піднімати руки вперед-вгору, опускати, відводити назад (ривком). У положеннях руки в сторони, вперед стискувати і розтискувати кисті, обертати їх, зводити і розводити пальці. Ставити руки перед грудьми, закладати кисті за голову і розводити лікті. Робити колові рухи зігнутими в ліктях руками. Піднімати руки через сторони вгору, щільно притискуючись спиною до стіни. Піднімати палицю, обруч вгору, опускати їх.
      Вправи для ніг. Підніматися на носки і стояти. Виставляти по черзі ноги вперед на п’ятку, потім на носок, робити притупування. Виконувати поспіль 4-5 напівприсідань. Присідати, тримаючи руки на поясі, відводячи руки в сторони, розводячи руки в сторони з положення вперед. Згинати ногу в коліні, випрямляти вперед, знову згинати і розгинати. Витягувати носки, згинати ступню. Піднімати пальцями ніг мотузку; захоплювати ступнями обох ніг і перекладати з місця на місце предмети. Переступати приставним кроком у сторону, спираючись п’ятками на палицю, канат, носками – на підлогу.
Вправи для тулуба. Повертатися в сторони, тримаючи руки на поясі, розводячи їх у сторони (плавно і ривком). Стійка «ноги разом» (нарізно), нахилятися вперед, діставати руками носки ніг, класти і піднімати з підлоги предмети. Нахилятися в сторони, тримаючи руки за головою (спиною). Прокочувати навколо себе м’яч,  сидячи на підлозі й стоячи на колінах. Піднімаючи по черзі ноги, перекладати над ногою предмет з однієї руки в другу. Трохи піднімати обидві ноги над підлогою в упорі сидячи, згинати і випрямляти, опускати їх на підлогу. Сідати і вставати з положення «ноги калачиком». В упорі, стоячи на колінах, прогинати і вигинати спину, по черзі піднімати руки. З положення сидячи лягти на спину з підтримкою, знов сісти. Лежачи на спині, виконувати різноманітні рухи: по черзі піднімати і опускати прямі ноги, одночасно згинати і розгинати їх. Перевертатися зі спини на живіт, тримаючи у витягнутих угору руках предмет. Трохи піднімати витягнуті вперед руки, плечі і голову, лежачи на животі [2, c.108].
.
Старша група «Фантазери-мрійники» (6 рік життя)

Вправи виконують з різних вихідних положень (стоячи, сидячи, лежачи),  використовуючи  обручі, палиці, скакалки, м’ячі та інші предмети.
      Вправи для рук і плечового пояса. Приймати різні вихідні положення: руки перед грудьми, руки до плечей (лікті опущені, лікті в сторони). З першого положення розводити руки в сторони, випрямляти вперед, розгинаючи в ліктях; з другого – піднімати руки вгору, розводити в сторони долонями вгору. З положення руки за голову розводити руки в сторони, піднімати вгору. Піднімати руки вперед-вгору зі зчепленими в замок пальцями (кисті повертати всередину тильною стороною). Піднімати обидві руки вгору-назад по черзі й одночасно. Піднімати і опускати кисті, стискати і розтискати пальці.
      Вправи для ніг. Переступати на місці, не відриваючи від опори пальці ніг. Присідати кілька разів поспіль, з кожним разом нижче; піднімати пряму ногу вперед махом. Робити випад уперед, у сторону, тримаючи руки на поясі, виконуючи руками рухи вперед, у сторону, вгору. Захоплюючи предмети пальцями ніг, трохи піднімати і, опускаючи, перекладати або пересувати їх з місця на місце. Просуватися приставними кроками в сторону на п’ятках, спираючись пальцями ніг на палицю, канат.
Вправи для тулуба. Стати до стіни без плінтуса, притиснутися до неї потилицею, плечима, спиною, сідницями і п’ятками, піднімати руки вгору і пускати їх униз. Притиснувшись спиною до гімнастичної драбини, взятися руками за рейку (на рівні стегон), по черзі піднімати зігнуті й прямі ноги. Стоячи обличчям до гімнастичної драбини на відстані витягнутих рук, узятися руками за рейку на рівні пояса, нахилитися, прогинаючись. Повертатися, відводячи руки в сторони (з положення перед грудьми), за голову. Нахилятися вперед, намагаючись торкнутися підлоги долонями, піднімати за спиною зчеплені руки. Тримаючи руки вгорі, нахилятися в сторони. Прийняти упор присівши: з упору присівши переходити в упор присівши на одній нозі, відводячи другу ногу в сторону. Стоячи на колінах, сідати на підлогу праворуч від колін. Лежати на спині, рухати ногами; підтягати голову, ноги до грудей групуватися. Лежачи на животі, упиратися руками, випрямляти їх, трохи піднімаючи голову і плечі. Підтягатися на руках, просуваючись по гімнастичній лаві [2, c.157].

 «Дослідники» (7 рік життя)

Вправи виконують з різних вихідних положень (стоячи, сидячи, лежачи),  використовуючи  обручі, палиці, скакалки, м’ячі та інші предмети.
      Вправи для рук і плечового пояса. Піднімати одночасно руки вперед і вгору, підводячись на носки з положення стоячи. Розводити руки в сторони з поворотом праворуч, ліворуч, з положення руки за голову (стоячи і сидячи). Піднімати й опускати плечі. Обхват правою рукою лівого плеча, лівою рукою – правого плеча, потім розвести руки в сторони і знову виконати обхват плечей. Енергійно розгинати вперед зігнуті і ліктях руки («бокс»). Відводити лікті назад двічі-тричі, випрямляти руки в сторони з положення руки перед грудьми, зігнуті в ліктях. Колові рухи вперед і назад прямими руками по черзі і обома разом. Виконувати різноманітні рухи руками, лежачи на підлозі.
      Вправи для ніг. Присідати, піднімаючи руки вперед, угору з предметами і без них. Присідати, торкаючись спиною і потилицею стіни. Піднімати по черзі зігнуті в колінах ноги, перекладати під ними предмети з однієї руки в іншу. Переступати вперед і назад через палицю або обруч, що знаходиться в руках. Захоплювати пальцями ніг предмети, сидячи на підлозі підтягувати ноги, випрямляти їх, перекладати предмети пальцями ніг праворуч і ліворуч.
Вправи для тулуба. Повороти тулуба праворуч і ліворуч. Нахили тулуба в сторони при різному положенні рук. Нахили тулуба якомога нижче вперед, торкаючись руками підлоги (брати і класти предмети збоку біля носка правої або лівої ноги). Піднімати, опускати витягнуті ноги, сидячи на підлозі й спираючись ззаду руками, переносити одночасно обидві ноги через палицю, скакалку. Нахили до правого та лівого колін і торкання їх лобом (допомагати собі руками), сидячи на підлозі, склавши ноги навхрест. Із положення стоячи на колінах сідати і вставати. Піднімати ноги, зігнуті в колінах, та виконувати рухи ними («велосипед»), лежачи на спині. Піднімати одночасно обидві витягнуті ноги, лежачи на спині. [2, c.210].
.







ДОДАТОК Г

Практичні завдання та педагогічні задачі

Практичні завдання:

1.Скласти комплекси загальнорозвиваючих вправ для молодшої групи, використовуючи яскраві образи («Кошенята», «Півник» та ін.) та показати їх [9, c.89].
2. Придумати та показати вправу для певної групи м’язів, полегшуючи або ускладнюючи запропонований варіант вправи.
Наприклад.
1. Повороти тулуба.
В.п.: ноги нарізно, руки на поясі.
1 – поворот вліво , 2 – в.п., 3- поворот вправо, 4 – в.п.
Варіанти: руки в сторони, руки до плечей,  руки за голову, руки в сторони, руки вгору під час повороту зробити сплески рук, руки перед грудьми, руки за спину, назад, стійка на колінах.

2. Нахили тулуба.
В.п.: ноги нарізно, руки на поясі.
1 – нахил вперед , 2 – в.п, 3 – назад, 4 – в.п.
Варіанти: руки в сторони, руки вперед, руки за голову, під час нахилу дотягнутися до носочка, постукати по колінах, руки до плечей, руки вгору, руки за спину, назад, стійка на колінах.

3.  Стрибки.
В.п.: ноги разом, руки на поясі.
Стрибки на двох ногах.
Варіанти: стрибки на правій нозі, на лівій нозі, у чергуванні із ходьбою на місці, стрибки з просуванням вперед, руки опущені донизу, ноги нарізно [9, c.90].



Педагогічні задачі:

1) Під час проведення загальнорозвиваючих вправ в молодшій групі вихователь проводив вправи з гімнастичними палицями. Перед виконанням кожної вправи він пояснював та показував її, а діти дивились.
Після виконання загальнорозвиваючих вправ діти були збуджені, з завданням справились погано.
Питання: Як пояснити стан дітей? Чому діти не справились з завданням?

2) Вихователь старшої групи під час виконання загальнорозвиваючих вправ всі вправи виконувала разом з дітьми від початку і до кінця.
Питання: Чи методично правильно поступив вихователь? Як потрібно було зробити?

3) У молодшій групі діти виконували загальнорозвиваючі вправи  тільки на основі пояснен­ня вихователя.
Питання: Як методично правильно потрібно було виконати вправи? Обґрунтуйте вашу думку.














ДОДАТОК Д

Тестовий контроль

1. З якої вікової групи для виконання загальнорозвиваючих вправ діти перешиковуються у 3-4 колони із заведенням ланок:
а) з І молодшої групи;   
б) з ІІ молодшої групи;   
в) з середньої групи;   
г) з старшої групи.
2. Кількість повторень загальнорозвиваючих вправ у старшій групі складає:
а) 4-6;  
б) 6-8; 
в) 8; 
г) 8-10.
3. Перед виконанням ЗРВ, якщо вправи знайомі дітям – необхідно нагадати назву руху і вихідне положення в:
а) молодшій групі;           
б) середній групі;    
в) старшій групі;              
г) усіх групах.
4. Кількість стрибків у молодшій групі складає:
а) 12;  
б) 16; 
в) 20; 
г) 24.
  5. Установіть відповідність букв і цифр.
Послідовність вивчення загальнорозвиваючих вправ полягає в наступному:
а) вихователь дає вказівки в ході проведення;                  1)
б) вихователь показує та пояснює вправу;                        2)
в) пропонує дітям прийняти вихідне положення;              3)
г) вихователь називає вправу.                                           4)
6. Спеціальні рухи, які впливають на окремі м’язові групи (рук, ніг, тулуба), чітко дозують фізичне навантаження на організм людини, це:
 а) основні рухи;
 б)  загальнорозвиваючі вправи;
 в) стройові вправи;
 г) танцювальні вправи.
  7. Під час виконання загальнорозвиваючих вправ діти стають у коло:
а) у І молодшій групі;  
б) у ІІ молодшій групі; 
в) у середній групі; 
г) у старшій групі.
8. Під час виконання загальнорозвиваючих вправ показ здійснює дитина:
а) у І молодшій групі;  
б) у ІІ молодшій групі; 
в) у середній групі; 
г) у старшій групі.
9. Кількість загальнорозвиваючих вправ для дітей середньої групи складає:
а) 3-5;  
б) 5-6; 
в) 6-7; 
г) 7-8.
10. Імітаційні вправи використовуються:
а) у І молодшій групі;  
б) у ІІ молодшій групі; 
в) у середній групі; 
г) у старшій групі.





ДОДАТОК Е

Зразки складання комплексів загальнорозвиваючих вправ
 для різних вікових груп

Комплекс ЗРВ без предметів для І молодшої групи

п/п
Назва вправи
Дозування
Темп
Дихання
Методичні вказівки
1.
«Велика ялинка» - піднімання рук вгору.
В.п.- стійка ноги на ширині ступні, руки опущені вниз.
1-2-підняти руки через сторони вгору;
3-4-опустити руки через сторони вниз.
4-5 разів
Повільний
1-2-вдих,
3-4-видих
Коли діти піднімають руки, показати, яка «висока виросла ялинка», коли опускають – які «в ялинки довгі гілки». Руки над головою, подивитися на них.
2.
«Ялинка гілками хитає» - рухи прямими руками вгору і вниз.
В.п. стійка ноги на ширині ступні, руки в сторони на рівні плечей.
1-4-рухи прямими руками вгору і вниз.
4-5 разів
Середній
Довільне
Рухи рук повинні бути прямі
3.
«Маленька ялинка» - присідання, з рухами прямих рук вперед.
В.п.- стійка ноги на ширині ступні, руки опущені вниз.
1-2-присісти, руки вперед;
3-4-підвестися у В.п.
4 рази
Повільний
1-2-видих,
3-4-вдих
При присіданні показати, яка «маленька ялинка». Присідати на всій ступні.

Комплекс загальнорозвиваючих вправ з прапорцями для ІІ молодшої групи

п/п
Назва вправи
Дозування
Темп
Дихання
Методичні вказівки
1.
Піднімання рук вгору («піднімаємо прапорці над головою»).
В.п.-основна стійка, руки з прапорцями опущені вниз.
1-3-підняти руки через сторони вгору,  помахати прапорцями над головою;
4-опустити прапорці вниз.
6 разів
Повільний
1-3-вдих,
4-видих
Прапорці над головою, подивитися на них.
2.
Нахили тулуба вперед («опустимо прапорці вниз»).
В.п.-те ж саме.
1-2-нахилити тулуб вперед-вниз,  схрестити прапорці нижче колін.
3-4-випрямитися у В.п
6 разів
Середній
1-2-видих,
3-4-вдих
 Під час нахилу ноги в колінах не згинати.
3.
Повороти тулуба («піднімемо прапорці в сторони»).
В.п.-стійка ноги нарізно, руки з прапорцями опущені вниз.
1-повернути тулуб вправо, руки з прапорцями в сторони;
2-повернутися у В.п., руки опустити вниз;
3-4- те саме в ліву сторону.
4-6 разів
Середній
1-вдих,
2-видих

При поворотах п’ятки з підлоги не піднімати.
4.
Стрибки на обох ногах («пострибаємо з прапорцями»).
В.п.-зімкнута стійка, руки з прапорцями в сторони.
Стрибки на місці на обох ногах.
12 разів
Середній
Довільне
Стрибки виконувати відведеними в сторону руками змахи вгору і вниз. Стрибати м’яко, дихати рівномірно.

Комплекс загальнорозвиваючих вправ з великим м’ячем
для середньої групи

п/п
Назва вправи
Дозування
Темп
Дихання
Методичні вказівки
1.
Піднімання м’яча вгору, за голову.
В.п.- основна стійка, м’яч тримати обома руками, опущеними вниз.
1-2-підняти м’яч вгору, за голову, торкнутися ним потилиці;
3-4-опустити м’яч у В.п.
6-8 разів
Повільний
1-2-вдих,
3-4-видих
Піднімаючи м’яч вгору, прогнутися упоперек.
2.
Нахили тулуба в сторони.
В.п.- стійка ноги нарізно, м’яч на голові, підтримується руками.
1-нахилити тулуб вправо;
2-повернутися у В.п.;
3-4-те саме вліво.
6-8 разів
Середній
1-видих,
2-вдих

Під час нахилу п’ятки з підлоги не піднімати.
3.
Нахили тулуба вперед.
В.п.- стійка на колінах, м’яч біля грудей.
1-2-нахилити тулуб вперед, сісти на п’ятки, торкнутися м’ячем підлоги перед колінами;
3-4-випрямитися у В.п.
6-8 разів
Повільний
1-2-видих,
3-4-вдих
Під час нахилу руки прямі.
4.
Повороти тулуба.
В.п.- стійка ноги нарізно, руки з м’ячем внизу.
1-повернути тулуб праворуч, підняти м’яч вперед;
2-повернутися у В.п.;
3-4-те саме вліво.
6-8 разів
Середній
1-вдих,
2-видих
Руки прямі, п’ятки з підлоги не піднімати.
5.
Стрибки на обох ногах.
В.п.- зімкнута стійка, м’яч перед грудьми. Стрибки на обох ногах.
16 разів
Середній
Довільне
Пострибаємо, як м’ячик.


Комплекс загальнорозвиваючих вправ з обручем для старшої групи

п/п
Назва вправи
Дозування
Темп
Дихання
Методичні вказівки
1.
Піднімання обруча вгору.
В.п.-основна стійка, обруч вертикально біля стегон, обхват зовні.1-підняти обруч вгору над головою;
2-опустити обруч за спину, згинаючи руки;
3-підняти обруч вгору; 4-опустити обруч у В.п.
8 разів
Повільний
1-вдих,
2-видих,
3-вдих,
4-видих
Обруч над головою, подивитися на нього.
2.
Нахили тулуба вперед.
В.п.-стійка ноги нарізно, обруч вертикально біля стегон.1-нахилити тулуб вперед, покласти обруч на підлогу;
2-випрямитися; 3-нахилити тулуб вперед-вниз, взяти обруч;
4-випрямитися у В.п.
8 разів
Середній
1-видих,
2-вдих,
3-видих,
4-вдих
Ноги в колінах не
згинати.
3.
Повороти тулуба.
В.п.-сидячи на підлозі, ноги нарізно, обруч вертикально перед грудьми.
1-повернути тулуб вправо, поставити обруч на підлогу праворуч;
 2-повернутися у В.п.; 3-4-те саме в ліву сторону.
8 разів
Середній
1-видих,
2-вдих

Повертатися добре, носочки ніг тягнути вперед.
4.
Піднімання ніг вгору.
В.п.-лежачи на спині, обруч горизонтально на рівні грудей.
1-2-підняти ноги вгору, торкнутися колінами обруча;
3-4-опустити ноги на підлогу.
8-10 разів
Повільний
1-2-вдих,
3-4-видих
Піднімати ноги прямі.
5.
Нахили тулуба в сторони.
В.п.- стійка ноги нарізно, обруч над плечима горизонтально до підлоги.1-підняти обруч вгору над головою;
2-нахилити тулуб вліво;
3-випрямити тулуб, обруч над головою;
4-повернутися у В.п.; 5-8-те саме вправо.
6-8 разів
Повільний
1-вдих,
2-видих,
3-вдих,
4-видих
Ноги в колінах не згинати.
6.
Стрибки.
В.п. - основна стійка, руки на поясі, обруч на підлозі біля носків ніг.1-стрибок у середину обруча поштовхом обох ніг; 2-стрибок назад з обруча.
10 разів
Повільний
Довільне
Стрибати м’яко на носках, дихати рівномірно.

Немає коментарів:

Дописати коментар

                                                                       Самоосвіта викладача у І семестрі 2024-2025 н.р.                     ...