субота, 19 серпня 2017 р.

ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В СУЧАСНІЙ ДОШКІЛЬНІЙ ОСВІТІ

Пасічник С.О.
Красноградський коледж Комунального закладу
«Харківська гуманітарно-педагогічна академія»
Харківської обласної ради,
викладач спеціальності «Дошкільна освіта»
Кобець А.І.
студентка ІІ курсу спеціальності «Дошкільна освіта»
ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В СУЧАСНІЙ ДОШКІЛЬНІЙ ОСВІТІ
В усі часи існування людства гостро стояло питання розвитку та поліпшення якості освіти. Чимало філософів, педагогів шукали можливість створення такої моделі освітнього закладу, який би пропонував високу якість освіти.
У наш стрімкий розвиток суспільства, всіх сфер діяльності людини не залишають осторонь і освітній простір. Розвиток та реформування всіх ланок освіти стає невід’ємною частиною загального розвитку суспільства. Пошук ефективних моделей сучасних дошкільних навчальних закладів є пріоритетним напрямом пошукової роботи дослідників [1, с. 9].
Вагомим складником державної освітянської політики в Україні є модернізація системи дошкільної освіти з урахуванням принципів демократизації, гуманізації, індивідуалізації педагогічного процесу.
Реалізація Державної цільової соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, забезпечення обов’язкової дошкільної освіти   для дітей п’ятирічного віку, діяльність Всеукраїнської асоціації працівників дошкільної освіти є важливими кроками на шляху розвитку українського дошкілля.
Одним із завдань забезпечення оновлення змісту та якості дошкільної освіти  є переведення системи дошкільної освіти у режим інноваційного розвитку, трансформування наукових ідей, сучасних інноваційних технологій у практику, забезпечення інноваційної діяльності дошкільних навчальних закладів.
Що ж таке «інноваційна діяльність»? Для початку треба визначитися з поняттям «інновація».
У багатьох словниках поняття «інновація» потрактовано як новина, нововведення. Інновація в освіті, за визначенням Н. Волкової, – це цілеспрямований процес часткових змін, що ведуть до модифікацій мети, змісту, методів, форм навчання й виховання, адаптації процесу навчання до нових вимог. Це нові форми організації праці та управління, нові види технологій, що охоплюють не лише окремі установи та організації, а й інші сфери. Інноваційна діяльність в Україні передбачена Законом України про інноваційну діяльність [2, с. 5].
Інноваційна освітня діяльність дошкільного навчального закладу – це діяльність, завдяки якій відбувається розвиток освітнього процесу. Колектив, що реалізує інноваційну освітню діяльність, створює нове уявлення про освітні цілі і завдання та шляхи їх вирішення.
Під інноваційною педагогічною технологією мається на увазі цілеспрямоване, систематичне й послідовне впровадження в практику оригінальних, новаторських способів, прийомів педагогічних дій і засобів, що охоплюють цілісний навчально-виховний процес від визначення його мети до очікуваних результатів [1, с. 305].
Останнім часом педагогічну технологію розуміють як нові наукові підходи до аналізу та організації навчального процесу. Таким чином, педагогічна технологія включає в себе дві групи питань, перша з яких пов’язана з застосуванням технічних засобів у навчальному процесі, друга – з його організацією [3, с. 13].
Отже, на нашу думку, педагогічні технології навчання – це система науково обґрунтованих дій і взаємодій елементів навчального процесу, здійснення яких гарантує досягнення поставлених цілей навчання [4, с. 42].
Причинами нововведень, тобто інновацій, у дошкільній ланці освіти є необхідність вести активний пошук шляхів розв’язання проблем, наявних у дошкільній освіті; бажання не зупинятися на досягнутому; прагнення педагогічних колективів підвищити якість освітніх послуг, урізноманітнити їх, задовольняючи зростаючі запити окремих груп батьків; конкуренція між дошкільними закладами тощо.
Актуальність інновації полягає в тому, що передбачуване нововведення має максимально відповідати потребам дошкільного навчального закладу, політиці держави у справі виховання і навчання дошкільників. Актуальність визначається також рівнем значущості тієї проблеми, на розв’язання якої спрямоване нововведення [2, с. 8].
Упровадження інноваційних технологій в освітній процес сприяє якісному оновленню змісту освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі, стає основою реалізації особистісно зорієнтованої моделі, сприяє активній пізнавальній,  комунікативній, продуктивній діяльності дітей, розвитку творчого мислення [1, с. 5].
Застосування інновацій допомагає вирішувати такі питання:
-         забезпечення навчальних видів діяльності, що відповідають рівню розвитку кожної дитини здійснення системного підходу в ознайомленні дітей з людиною і зі світом, формування системного мислення;
-         вивчення та пізнання свого «Я»;
-         розвиток навичок самостійного критичного мислення, культури та уяви;
-         виховання інтересу до особистих відкриттів через дослідницьку діяльність;
-          виховання у дітей рис, необхідних для життя у сучасному суспільстві.
Найяскравішими прикладами впровадження інновацій у практику роботи дошкільних навчальних закладів є використання загальновідомих методик і технологій Марії Монтессорі, Рудольфа Штейнера (Вальдорфська педагогіка), Г.Альтшуллера, використання передового досвіду Василя Сухомлинського, Софії Русової.
На сьогодні в освітній процес дошкільного навчального закладу впроваджують сучасні інноваційні освітні технології: теорію розв’язання винахідницьких завдань (ТРВЗ), інформаційні технології, систему фізичного виховання М. Єфименка, систему музичного виховання Карла Орфа,  використання схем-моделей у лексико-граматичній роботі з дітьми дошкільного віку (О. Білан, К. Крутій), здоровязбережувальні технології навчання тощо.
Однак практика показує, що педагоги дошкільного навчального закладу не завжди повною мірою готові до інноваційної діяльності. Нині чимало дошкільних навчальних закладів почали впроваджувати інноваційні технології. Найчастіше впровадження інновацій відбувається несвідомо. Тобто інновації використовуються не задля поліпшення рівня якості роботи, а для самих інновацій, для того, щоб вони були наявні.
Введення інновацій у практику дошкільного навчального закладу доволі складний процес. Таким чином, кожен етап інноваційної діяльності вимагає від вихователів та керівника закладу адекватної  професійної компетентності. У цьому питанні дуже легко помилитися, тому потрібен високий професіоналізм і, звичайно, творчий підхід до розв’язання окресленої проблеми [1, с. 13].
Отже, можна стверджувати, що проблема впровадження інновацій у дошкільну освіту є справді актуальною. Використання сучасних інновацій дасть змогу уникати зайвих труднощів при засвоєнні дітьми знань, визначених державними стандартами дошкільної освіти, цікаво і змістовно вибудовувати навчально-виховну взаємодію з дітьми з боку дорослих, плекати розум, душу й тіло дитини [2, с. 5].
Література
1.     Зайцева Т.Ю. Діяльність дошкільного навчального закладу в режимі інноваційного розвитку: посібник на допомогу працівникам дошкільних навчальних закладів / Т. Зайцева, Н. Юрчик. – Тернопіль: Мандрівець, 2014. – 328с.
2.     Інновації в дошкіллі. Програми, технології, проекти, ідеї, досвід: Посібник на допомогу дошкільним працівникам / Авт.-упор.: Л.В. Калуська, М.В. Отрощенко. – Мандрівець, 2010. – 376 с.
3.     Освітні технології: Навч.-метод. посіб. / О.М. Пєхота, А.З. Кіктенко,
О.М. Любарська та ін.; За заг. ред. О.М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2002. – 255 с.

4.     Прокопенко І.Ф., Євдокимов В.І. Сучасні педагогічні технології в підготовці вчителів / І.Ф. Прокопенко, В.І. Євдокимов: Навч. посібник. – Харків: Колегіум, 2008. – 344 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар

                                 Підвищення кваліфікації викладача у 2 семестрі 2023/2024 н.р.                              Підвищення квал...