ПІДГОТОВКА ПЕДАГОГІВ ДО
ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
Пасічник С.О.
Відповідно до вимог сьогодення в Україні відбувається процес реформування
та модернізації освіти. Одним із важливих складових реформування системи
навчання та виховання дітей є інклюзивна освіта.
Актуальність проблеми. Вперше в Україні у 2017 році було визнано поняття
«інклюзивне навчання», «особа з особливими освітніми потребами», «індивідуальна
програма розвитку», «інклюзивне освітнє середовище». Передумовою такого рішення
стало прийняття концепції якісної інклюзивної освіти у всьому світі – Конвенції
ООН про права з інвалідністю. Ці зміни у галузі освіти забезпечили право дітей
з особливими потребами на отримання освітніх послуг в умовах інклюзії [1, с.
3].
Які ж категорії дітей належать до дітей з особливими потребами? Це діти з
порушенням опорно-рухового апарату, з порушенням мовлення; з затримкою
психічного розвитку; з порушенням зору; з розумовою відсталістю; з порушенням
слуху; зі складними вадами розвитку, у тому числі з аутизмом [2, с. 49].
Зрозуміло, таким дітям потрібні спеціальні умови виховання та навчання, які
будуть направлені на коригування різного роду відхилень у їх розвитку, а також
загальний розвиток і соціалізацію в суспільстві.
Аналіз останніх досліджень і
публікацій показав, що за
останні роки значна кількість законодавчо-нормативних документів присвячена
проблемі інклюзивної освіти в нашій країні.
Метою статті є проаналізувати особливості організації інклюзивної
освіти в Україні, описати зміст підготовки педагогів до інклюзивного навчання
дітей з особливими потребами.
Виклад основного матеріалу. Однією з важливих особливостей інклюзивної освіти є
недопущення будь-якої дискримінації дітей, гарантування однакового ставлення до
всіх людей. Як же вирішується ця
актуальна нині проблема на державному рівні?
Зараз в Україні створюється система інклюзивно-ресурсних центрів, метою
яких є забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до
18 років на отримання дошкільної, загальної середньої та професійної освіти.
Основними завданнями установ такого типу є здійснення комплексної
психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини; забезпечення кваліфікованого
супроводу педагогів; проведення консультацій для батьків та педагогічних працівників
стосовно питань організації навчання та виховання дітей з особливими потребами
[1, с. 3].
Організація інклюзивного навчання дітей в таких закладах здійснюється
командою психолого-педагогічного супроводу у складі: вчитель-дефектолог,
практичний психолог, вчитель-логопед, асистент вихователя, які беруть активну
участь в освітньому інклюзивному середовищі.
Від чого залежить якісне інклюзивне навчання? Обов’язковими умовами
інклюзивної освіти є: визначення особливих освітніх потреб дитини; підвищення
кваліфікації педагогів; створення інклюзивного освітнього середовища, надання
психолого-педагогічних та корекційно-розвивальних послуг; здійснення
психолого-педагогічного супроводу дитини протягом усього періоду навчання;
тісна співпраця з батьками [3, с. 7].
Успішність упровадження інклюзивної освіти багато в чому залежить від самих
педагогічних працівників, від рівня їх компетентності. Професійна
компетентність – це комплекс знань, умінь, навичок, поглядів, цінностей та
інших якостей особистості, що визначає здатність фахівця до професійної
діяльності в умовах інклюзивної освіти [1, с. 5].
Якими ж компетентностями повинен володіти педагог? Це, в першу чергу,
повага до різноманіття дітей, тобто залучення всіх дітей до відвідування
інклюзивних груп. По-друге, підтримка всіх дітей, активна участь педагогів та
батьків у їх соціальному та емоційному розвитку. По-третє, спільна робота
педагогічного колективу та батьків у навчанні, вихованні та розвитку дітей.
По-четверте, постійний особистісний професійний розвиток педагога протягом
усього життя [1, с. 5].
В умовах сьогодення, крім спеціально створених інклюзивно-ресурсних
центрів, на базі типових закладів дошкільної освіти відкриваються інклюзивні
групи, які поряд зі здоровими дітьми відвідують діти з особливими потребами. Це
сприяє їхній кращій соціалізації, опановування необхідними вміннями для життя в
суспільстві. Здорові діти також здобувають певний досвід: вчаться розуміти та
сприймати інших людей, співчувати дітям, які мають відхилення в розвитку,
допомагати їм долати труднощі [2, с. 52].
Необхідною складовою освітнього процесу є готовність педагогів закладів
дошкільної освіти до залучення дітей із проблемами розвитку в колектив
однолітків, а також позитивне ставлення до них інших дітей. Педагоги та батьки
дітей з особливими потребами повинні усвідомлювати необхідність тісної
співпраці сім’ї та закладу, проводити ефективне навчання та виховання дітей з
метою корекції порушень їх розвитку.
Як підсумок зазначимо, що на сучасному етапі розвитку суспільства
інклюзивне навчання є необхідною складовою системи освіти. Одним з
найважливіших чинників успішної інклюзивної освіти є підготовка педагогічних
працівників, опановування ними компетентностями фахівця в умовах інклюзивного
освітнього середовища.
Література
1. Мартинчук О. Інклюзивна освіта : ідея, практика і суспільна цінність /
О. Мартинчук // Дошкільне виховання. – 2018. –
№10. – С. 2-5.
2. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка: навч. посіб. / Т.І.
Поніманська. – Київ : «Академвидав», 2004. – 456 с.
3. Щодо організації інклюзивного навчання у закладах освіти у 2019/2020 н.
р. // Дошкільне виховання. – 2019. – №8.
– С. 7-12.
Немає коментарів:
Дописати коментар