пʼятниця, 17 серпня 2018 р.

Уроки доброти

Семінар – практикум «Уроки доброти»

Мета: збагачувати знання студентів про прийоми і методи формування духовно-моральних якостей дошкільників засобами літературних творів; підвищувати мотивацію щодо здійснення системи роботи з розвитку етичних уявлень дітей; розвивати творчий потенціал студентів.
Матеріал: фанти жовтого і сірого кольорів, ручки, плакат «Добро і зло»; мольберт, кольорові круги; аудіозапис спокійної мелодії; ватмани, фломастери, журнали, клей, ножиці; м’яка іграшка Добрунчик; серце, розрізане на частини.

Хід семінару
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційний момент
Повідомлення теми та завдань семінару.

2. Мозковий штурм «Добро і зло»
Учасники тягнуть зі скриньки кольорові фанти (жовтого і сірого кольорів). Залежно від кольору діляться на дві групи. Учасники, які витягнули жовті фанти, записують на них, що таке «добро». Ті, хто отримав сірі фанти, — що таке «зло».
Варіанти відповідей: добро — потрібна іншим справа, допомога, благо, гарний вчинок, приємність, позитив тощо; зло — лихо, нещастя, розлюченість, роздратування, щось погане тощо.
Фанти із записами прикріплюють на плакат. Потім обговорюють відповіді. Підсумовуючи відповіді учасників семінару, ведучий вивішує виписані з тлумачного словника визначення понять «добро» і «зло».
Добро — чуйне, дружнє ставлення до людей, привітність, ласка, прихильність.
Зло — протилежне поняттю добра, означає навмисне, свідоме
заподіяння комусь шкоди, збитку, страждань.

3. Створення моделі «Шляхи до серця дитини»
Ведучий роздає педагогам кольорові круги і пропонує написати на них методи, за допомогою яких можна здійснювати духовно-моральне виховання дошкільників. Потім кружечки з написами прикріплюють на дошці у вигляді пелюсток квітки навколо серединки з написом «шляхи до серця дитини».

4. Вправа «Назви прислів’я»
Ведучий. Усна народна творчість – це найдавніший вид мистецтва слова. Інша її назва – фольклор. Це слово у перекладі з англійської мови означає «народна мудрість». Вивчаючи усну народну творчість, діти опановують основи духовності, які закладалися в народних творах упродовж віків.
Назвіть відомі вам прислів’я про добро.
Кожна група по черзі називає прислів’я.
Добро плодить добро, а зло плодить зло.
Добро не пропадає, а зло помирає.
Не все добре, що солодке.
Добра людина і сусіда дім від вогню збереже.
3 добрим дружи, а злого стережись.
Злий плаче від заздрості, а добрий від радості.
У кого є злість, той своє серце їсть.
Злий сам себе б’є.

5. Вправа «Склади прислів’я»
Ведучий роздає кожній групі учасників картки із записаними словами, з яких треба скласти прислів’я. Наприклад такі:
і сухар, а злому, Доброму, не на, і каша, користь, на здоров’я
(Доброму і сухар на здоров’я, а злому і каша не на користь);
людини, помолодієш, Від, доброї, а від, постарієш, сердитої
(Від сердитої людини постарієш, а від доброї помолодієш).


6. Вправа на релаксацію «Чаша доброти»
Звучить спокійна музика.
Ведучий. Заплющте очі, дихайте спокійно, глибоко. Розслабтеся. Уявіть перед собою аркуш білого паперу, а на ньому — гарну, не оздоблену чашу. Розмалюйте її в уяві так, як вам хочеться. Ще раз розгляньте чашу. Наповніть її по вінця улюбленим напоєм. А тепер уявіть іще одну чашу, але порожню. Подумки відлийте в неї трохи напою. Погляньте: поряд іще одна порожня чаша. І ще. Відлийте в кожну посудину потрохи улюбленого напою. А тепер зазирніть у свою чашу. Вона знову повна! Що з нею трапилося? Ця чаша стала особливою — чарівною. Адже вона наповнилася вашою добротою. Розплющ- те очі. Спокійно і впевнено скажемо: «Це я! У мене є така чаша!».

II. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
1. Розв’язання проблемних ситуацій за змістом художніх творів
Кожній групі ведучий дає для опрацювання фрагмент тексту і кілька проблемних запитань за його змістом. Учасники ознайомлюються з уривком твору й пропонують свої варіанти розв’язання проблеми. Після обговорення ведучий читає продовження тексту і демонструє, який вихід зі складної ситуації описав автор.
І ГРУПА
Іменинний обід
Василь Сухомлинський
У Ніни велика сімя: мати, батько, два брати, дві сестри й бабуся. Ніна найменша: їй восьмий рік. Бабуся — найстарша: їй вісімдесят два роки. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся — ложка дрижить, крапельки падають на стіл.
Скоро у Ніни день народження. Мама сказала, що на її іменини у них буде святковий обід. На обід Ніна нехай запросить подруг.
Ось і настав цей день. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це і бабуся за стіл сяде. А в неї ж руки тремтять.
Ніна тихенько сказала мамі:
- Мамо, нехай бабуся сьогодні за стіл не сідає.
- Чому? — здивувалась мама.
- У неї руки тремтять. Крапає на стіл.
Запитання. Як мала повестись мама? Які методи ви порадите їй для виховання доньки? Придумайте закінчення оповідання.
Розв’язання проблеми, запропоноване автором
Мама зблідла. Не сказавши жодного слова, вона зняла зі столу білу скатертину і сховала її в шафу. Довго сиділа мовчки, потім сказала: - Наша бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною.
II ГРУПА
Василь Сухомлинський
Наш тато одужав
У синьоокої Катрусі сьогодні велика радість. Більше року хворів її тато. В лікарні лежав, три операції переніс. Мама й Катруся усе горювали. Не раз, бувало, Катруся вночі прокинеться й чує: мама тихо плаче. А сьогодні татко вже на роботі. Здоровий і бадьорий. Радісно сяють Катрусині очі.
Прийшла вона до школи, зустріла на подвір’ї двох своїх однокласників-першокласників — Петька і Гриця й поділилася радістю:
- Наш тато одужав.
Петько і Гриць подивились на Катрусю, знизали плечима й, нічого не сказавши, побігли ганяти м’яч. Катруся підійшла до дівчаток.
- Наш тато одужав, — сказала вона й засяяла на радощах.
Одна з них, Ніна, здивовано спитала:
- Ну то й що?
Катруся відчула, як до горла підкотилася грудка і їй стало важко дихати. Вона відійшла до одинокої тополі на краю шкільного подвір’я й заплакала.
- Чого ти, Катрусю, плачеш? — почула вона тихий, лагідний голос.
Підводить голову — Костик, мовчазний хлопчик, що сидить за останньою партою.
Запитання. Як зреагувала Катруся на запитання Костика? Що ви порадите вихователям та батькам цієї групи дітей? Придумайте закінчення оповідання.
Розв’язання проблеми, запропоноване автором
- Наш тато одужав, — каже, схлипуючи, Катруся.
- Ой, як здорово! – зрадів Костик. – Біля нашого дому в бору вже зацвіли проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо і понесемо вашому татові.
Якби хто знав, як було радісно на душі в Катрусі.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Створення колажу «Доброта»
Ведучий. Як бачимо, твори літератури дають широкі можливості для формування у дошкільнят духовно-моральних якостей. Використовуючи різноманітні прийоми, педагог допомагає вихованцю глибше зрозуміти зміст твору, спонукає до пошуку розв’язання проблемної ситуації, вчить дискутувати і вести пошук істини, робити висновок, а головне — аналіз змісту твору сприяє вихованню у малюків доброти, чуйності, шанобливості тощо.
Ведучий. Сьогодні ми багато говорили про важливу складову духовної культури — доброту та художнє слово як засіб її виховання у малечі. Зараз пропоную вам виконати завдання, яке продемонструє, як за допомогою образотворчого мистецтва можна формувати духовність дошкільника.
Завдання: виготовити колаж і зобразити (намалювати, виконати аплікацію) на ньому ті предмети, з якими у вас асоціюється поняття «доброта».
Працюючи, учасники коментують свої дії, чому обрали той чи інший образ, який колір доречніше використати тощо.

2. Вправа «Серце добрих побажань»
Ведучий. Підсумовуючи все сказане на семінарі, створімо «серце добрих побажань». Кожен учасник має написати на частинці серця-пазлу заповіт, якого слід дотримуватися, щоб люди жили в добрі.

Варіанти відповідей:
- Стався до інших так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе.
 Поважай інших, особливо старших і слабших від себе.
 Люби і бережи природу, тварин, рослини.
 Не будь байдужим до людської біди і горя.
 Умій не тільки поспівчувати у біді, а й порадіти чужому успіху.

3. Підбиття підсумків
Викладач. Сьогодні ви продемонстрували особливо важливу якість, яка необхідна кожному педагогу — це наявність творчого потенціалу. Приємно, що він у вас є. Пропоную, передаючи Добрунчика (м’яку іграшку), висловити ваші думки:
-          Чи корисним було сьогоднішнє спілкування?
-          Що сподобалося найбільше?
-          Які прийоми використаєте у роботі з дітьми?

Ведучий. Дякую всім за співпрацю та бажаю успіхів у навчанні та поданій роботі й творчого натхнення. Хай множаться зерна добра у ваших душах.

Немає коментарів:

Дописати коментар

                                 Підвищення кваліфікації викладача у 2 семестрі 2023/2024 н.р.                              Підвищення квал...