Використання творів В.О. Сухомлинського у ЗДО
Прилучаючись до спадщини
Сухомлинського ми вчимо дітей відчувати, пізнавати і творити.
Вагоме місце у роботі з дітьми
посідає казка. Завдяки казці дитина пізнає світ не тільки розумом, а й
відгукується на події і явища навколишнього світу, висловлює своє ставлення до
добра і зла.
Сам великий педагог склав масу мудрих, цікавих
казок. Його казки доступні за змістом, яскраві за художньою виразністю
виховують малечу, вчать жити в суспільстві, цінувати творення людини і природи,
і, найголовніше – формувати свою життєву позицію. Його твори спрямовані на
виховання у дітей любові до рідного краю, матері, опанування дитиною загальнолюдських моральних норм.
Твори В.О.Сухомлинського, які
використовуються у роботі з дітьми, можна розподілити на декілька окремих тем.
Наприклад.
1. Комахи
-
Равлик
-
Два
метелики
-
Врятував
сонечко
-
Куди
поспішали мурашки
-
Як
метелик плавав у ставку
-
Щоб
метелик не поколовся
-
Фіалка
та бджілка
-
Як
бджілка знаходить квітку конвалії
-
Наполегливий
мурашка
2. Рослини
-
Вічна
тополя
-
Де
ночує водяна лілея
-
Дуб
під вікном
-
Одне
– єдине в світі макове зернятко
-
Осінь
принесла золоті стрічки
-
Гаряча
квітка
-
Три
дуби
-
Пшеничний
колосок
-
Все
в лісі співає
-
Квітка
сонця
3. Птахи
-
Горобчик
та вогонь
-
Курчатко
-
Моя
мама найкрасивіша
-
Пихатий
півень
-
По
волосинці
-
Співоче
пір’ячко
-
Шпак
прилетів
-
Що
найсмачніше?
-
Як
зозуля навчилась співати по-солов’їному
-
Як
синичка будить мене
-
Чому
плаче синичка
-
Які
вони бідні
-
Ніна
і гусак
-
Без
Батьківщини життя – не життя
4. Тварини
-
Велике
й мале
-
Зайчик
і Місяць
-
Зайчик
і Горобина
-
Жаба,
що співала по-журавлиному
-
Їжачок
-
Їжачок
та Світлячок
-
Молоко
ж чисте
-
Лисиччині
ліхтарики
-
Лисиця
й Миша
-
Лисеня
– першокласник
-
Як
котові соромно стало
-
Як
кіт рибу ловив
-
Як
здивувався Мурко
-
Як
злякався Юрко
-
Перший
льодок
-
Жаба,
що співала по-солов’їному
-
Петрик,
собака й кошеня
5. Жива
та нежива природа. Пори року
-
Райдуга
в бурульці
-
Як
хлопчик хотів приголубити сніжинку
-
Флейта
та вітер
-
Перший
льодок
-
Льоду
вже нема
-
Як
Оленка хотіла весну наблизити
-
Восени
пахне яблуками
-
Ледар
та Сонце
-
Весняний
Вітер
-
Ласкавий
вітер та холодна вітрюга
-
Втрачений
день
-
Я
хочу сказати своє слово
-
Як
дзвенять сніжинки
6. Оповідання про поведінку у природі
-
Камінь
-
Соромно
перед соловейком
-
Як
Микола став добрим
-
Смітник
7. Моральні якості людини, рід,
родина, матір
- Хай я буду Ваша, бабусю
- Сиві волосинки
- Моя мама пахне хлібом
- Іменини
- Ледача подушка
- Кому ж іти по дрова
- Як сини мед з’їли
- Смітник
- Через потік
- Конвалія
- Яблуко в осінньому саду
- Лялька під дощем
- Сьома дочка
Отже,
твори В.О.Сухомлинського (казки, оповідання)
вчать дітей загальнолюдським цінностям й високої моралі не у вигляді
нудних і сухих повчань та наказів, які часто викликають у дітей природне
прагнення чинити навпаки, а в такій словесно-емоційній формі, яка невимушено
підводить дітей до самостійного висновку: чому саме потрібно поводитись гарно,
чому лише позитивні вчинки приводять до справжньої радості і задоволення. Адже
у казках та оповіданнях з м’яким гумором і тонким психологічним розрахунком
висміюються такі негативні моральні якості і риси, як: жадібність, лінощі,
хвалькуватість та інші.
Твори
В.О.Сухомлинського виховують у дітей такі важливі риси, як чуйність,
доброзичливість, милосердя, співчуття, порядність, - риси, які допомагають
сформувати справжню людину.
Немає коментарів:
Дописати коментар