пʼятниця, 21 грудня 2018 р.

ВИКОРИСТАННЯ СПАДЩИНИ М. ПІДГІРЯНКИ В ПРАКТИЦІ РОБОТИ ЗДО


ВИКОРИСТАННЯ СПАДЩИНИ М. ПІДГІРЯНКИ
В ПРАКТИЦІ РОБОТИ  ЗДО

А в тій книжечці – малюночки,
                                                                              А в тій книжечці – співаночки,
                                                        І наука, і забава,
                                                                     Бо така книжечка цікава.
Марійка Підгірянка
На дереві нашої духовності духмяною запашною квіткою була, є і буде Марійка Підгірянка. Натхненням була для неї рідна земля, й усе своє свідоме життя вона віддала на вівтар служінню рідній Україні, плекаючи її  майбутнє – дітей. Кожен її твір  дихає любов’ю до рідної землі.
Бути патріотом – це означає любити материнську мову, свою рідну хату, рідних і близьких, усіх людей, шанувати їхню працю, любити природу рідного краю, звичаї, традиції народу, прагнути не лише зберігати духовну скарбницю народу, а й примножувати її. Про це писала видатна українська дитяча письменниця М.Підгірянка у своїх віршах «Що я люблю», «Хоч сторони всі світу…», «Бескиде, бескиде…» та інших.
Твори Марійки Підгірянки є добрим ґрунтом, на якому можна реалізувати багато навчально-виховних завдань, особливо з дітьми дошкільного віку.
Я.А.Коменський наголошував: щоб підсолодити гірке коріння науки, треба надати тяжкій праці форму гри. Дітям важко даються навчання грамоти, робота з голосними звуками. Марійка Підгірянка пропонує веселу пісеньку, яка не тільки допомагає засвоїти голосні звуки, а й сприяє вдосконаленню артикуляційного апарату, викликає позитивні емоції. Наприклад, твори «Голосні звуки», «А-а-а, котика нема» та інші. Крім того, за дослідженнями вчених, приспівування голосних звуків регулює нормальне функціонування всіх органів і систем, особливо органів дихання.
На основі творів Марійки Підгірянки можна здійснювати велику мовленнєву роботу: збагачення словника, введення в активне мовлення пестливих, ніжних, високо поетичних і водночас таких доступних дітям зворотів (калинонька, вітрик; … срібною росою вмийся чисто; надінь свої ягідочки, як намисто; тихий вечір, тихий, красний; сонце день розповиває…), вправляння у вживанні кличної форми («…Грай, бджілко, грай; ластівочко мила; милий хлопче; ой місяцю, місяченьку, срібнолиций стороженьку), правилах мовленнєвого етикету (наприклад, «В гостях у бабусі», «Киця-Миця й Крілик-Трілик», «У чужому пір’ї»).
У «Безкінечних казочках» дуже легко та з цікавістю можна навчити дітей лічити до десяти. Назви місяців та їхні характерні особливості діти можуть засвоїти під час читання вірша «Співанки про місяці». Наприклад, «Ой місяць січень кличе Мороза, морозить лиця, щипає носа. А місяць лютий вітрами дує, на водах з льоду мости будує». Знання про частини доби, зокрема про вечір, можна одержати з вірша «Вечір іде» («Сонечко спить давно вже за білою горою, а вечір зорі ниже ниткою золотою»).
Марійка Підгірянка була закохана в природу рідного краю. Читання її віршів до або після безпосередніх контактів із природним довкіллям не тільки розширюватиме знання дітей, а й формуватиме екологічну культуру поведінки дитини, бережне ставлення до природи. Опосередковано через вірші малюк пізнає прикмети кожної пори року, зіставляє їх із своїми спостереженнями. («Ясенець»).
Марійка Підгірянка вчить дітей не тільки любити природу, а й турбуватися про неї.  Вивчення, а потім подальша інсценізація віра «Пташки взимку» формуватимуть у дітей бажання дбати про пташок узимку. А від цього, можливо, і зародяться в душі маленької людини любов до всього живого, бажання проявляти піклування, вміння підставляти плече тим, хто потребує допомоги. Це можуть бути перші ніжні тендітні паростки милосердя і добра.
Як сформувати у дитини позитивну мотивацію на навчання у школі? Цьому допоможуть такі вірші: «Школа», «Школярик», «Малий школярик», «Івасик», «Школярка», «Наші школярки» тощо.
З усіх творів Марійки Підгірянки віє теплотою, ніжністю і любов’ю до дітей. Дитина має бути здоровою, бадьорою і веселою, з «усмішкою, як цвіт», бо це є «чар дитячих літ». Саме для діток Марійка Підгірянка написала багато веселих, віршованих казок, спрямованих на формування добрих звичок і гарної поведінки («Про кота-Воркота, Горобця-Молодця й Марійку-Пестійку»; «Киця-Миця й Крілик-Трілик»; «Рожка-Тихолазка» та інші).
Підсумовуючи, робимо висновок: творчість Марійки Підгірянки доступна, зрозуміла для дітей дошкільного віку, може бути одним із ефективних засобів реалізації навчально-виховних завдань у сучасних закладах дошкільної освіти.



Немає коментарів:

Дописати коментар

                                 Підвищення кваліфікації викладача у 2 семестрі 2023/2024 н.р.                              Підвищення квал...