понеділок, 24 серпня 2020 р.

Наукова робота

 

ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ З КАРТИНАМИ УКРАЇНСЬКИХ ХУДОЖНИКІВ

 

АНОТАЦІЯ

Формуючи національну свідомість дошкільнят, маємо прилучати їх до духовної культури українського народу, відкривати їм красу та багатство творів мистецтва, зокрема живопису. Ознайомлення з життям і творчістю видатних митців – важлива складова не лише художнього розвитку дошкільнят, а й їх соціального гарту, громадянського виховання. Адже саме з шанобливого ставлення до художників зароджується почуття любові до Батьківщини, справжнього патріотизму, яке має стати невід’ємною рисою кожного українця.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

Національне виховання, народна творчість, мистецтво, духовна культура, національна свідомість, український живопис.

ABSTRACT

We must involve preschoolers in the mental culture of the Ukrainian people, discover the beauty and richness of art work, including painting to model their national awareness. Introducing to the life and work of outstanding artist is an important component not only of the artistic development of preschoolers, but also of their social temper, national education. The feeling of the love, which should become an integral feature of every Ukrainian, to the Motherland and a true patriotism is started up from the respectful attitude to artists.

KEYWORDS

National education, folk creativity, art, mental culture, national culture, Ukrainian painting.

 

Нині відбувається відродження української національної системи виховання. Йдеться не про повернення до колишнього ладу, а про те, щоб наповнити кращі здобутки минулого сучасним науковим змістом, міцно стати на адекватні природі, духу і культурно-історичному досвіду нашого народу, шляхи розвитку національної освіти.

Дороговказом для педагогів у цій нелегкій, але надзвичайно важливій праці мають бути такі слова Софії Русової: «Національне виховання забезпечує кожній нації найширшу демократизацію освіти, коли її творчі сили не будуть покалічені, а навпаки, дадуть нові оригінальні, самобутні скарби для вселюдського поступу; воно через пошану і любов до свого народу виховує в дітей пошану і любов до інших народів і тим приведе нас не до вузького відокремлення, а до широкого єднання й світового порозуміння між народами і націями» [2, с.4].

Важливим засобом формування духовного світу дітей є мистецтво: література, музика, скульптура, народна творчість, живопис. Мистецтво говорить образною мовою, воно наочне, що близьке дитині дошкільного віку. Вплив мистецтва на становлення особистості, його розвиток дуже великий. Цю особливість відмічали педагоги: Р.М. Чумичова,  В.П. Котляр, Н.А. Горошко, В.Б. Космінська, Н.Б. Халезова. Без виховання естетично обізнаних людей, виховання з дитячих років поваги до духовних цінностей, вміння розуміти та цінувати мистецтво, без вияву творчих задатків неможливе становлення цілісної, гармонійно розвиненої та творчо активної особистості.

Упродовж багатьох століть людина відображала в різних видах мистецтва власне ставлення до довкілля, людей, взаємин між ними; вчилась сприймати Красу, Добро, Любов у різних художніх образах та засуджувати зло. Саме через мистецтво передаються майбутнім поколінням величезні духовні надбання людства.

Насправді, виховання творчого сприймання природи або іншого виду мистецтва формує у дітей здатність не тільки відчувати в цьому гармонію, красу, але і створювати їх в різних видах діяльності, життєвих ситуаціях, у взаємовідношеннях з людьми, з навколишнім світом.

У відродженні системи цінностей українського народу значну роль відіграє національне мистецтво як найяскравіше втілення творчого людського потенціалу.

Упровадження національного мистецтва в дошкільний освітній простір дає змогу виховувати в дітей любов до рідної землі, природи; формувати уявлення про традиції рідного народу, особливості його побуту та культури; ознайомлювати малят з творчістю видатних діячів українського мистецтва. Усе це сприяє формуванню та всебічному розвитку національного типу особистості, а також створює сприятливий духовний ґрунт для прилучення дітей до здобутків культури народу.

Згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти, одним з головних чинників розвитку особистості є формування національної свідомості засобами синтезу мистецтв через оволодіння дитиною практичними та мистецькими видами діяльності, усвідомлення нею себе активним суб’єктом творчості [3, с.4].

Вагома роль відводиться у цьому процесі відкриттю дошкільнятам краси творів українського живопису.

Аналіз періодичної літератури з дошкільного виховання, в якій постійно друкуються методичні розробки щодо естетичного розвитку дітей у процесі їх ознайомлення з картинами художників, показує, що практиками пропонуються конспекти занять з образотворчого мистецтва, інтегрованих занять з використанням творів живопису, мистецькі розповіді про художників та їх картини, розроблені Н. Кир’яковою, Н. Крутенко, Н. Сідаш, Л. Сірченко, Г. Сухоруковою та ін. [2, с.4].

Важливо ознайомлювати дітей із соціальною дійсністю, творами образотворчого мистецтва, художньою практикою, залучати дитину до джерел народної культури. Необхідно створити умови для того, щоб діти привчались емоційно відгукуватись на красу навколишнього оточення, помічати, бачити, відчувати і шанувати цю красу, бажати відтворювати її в естетичних діях, іграх, на образотворчих заняттях, називати відповідними словами; передавати особисті враження від неї за допомогою різних зображувальних матеріалів і технік, переживати почуття захоплення, радості, здивування, творчого піднесення, самоцінності.

Завдання вихователя – пояснювати дітям, що саме хотів передати митець у картині; вчити їх розуміти авторський задум, перевтілюватись у персонажів художніх творів, емоційно сприймати зміст художнього задуму; викликати співпереживання; вчити опановувати мову мистецтва, розвивати естетичне бачення світу та вміння діставати естетичну насолоду від творів мистецтва, краси довкілля.

         Важливий  результат  освітньої  роботи  у  світі мистецтва    ціннісне  ставлення  дитини  до  українських  мистецьких  традицій,  фольклору,  творів   мистецтва,  митців,  жанрів  тощо. Усі   мистецтва  ведуть  дитину  у  світ  загальних  людських  цінностей – соціально  значущих  емоцій,  моральних  норм,   гуманних  почуттів,  естетичних  смаків  тощо.

Ціннісне  ставлення формується  під  час  освітнього  процесу,  самостійного  активного  пізнання  мистецтва,  художньо-продуктивної діяльності,  сприйняття  мистецьких  творів  і  є результатом  естетичного  впливу  мистецтва  на  дитину. Для навчання дітей мистецтву потрібно створити відповідні умови: сучасні підходи, якісну програму мистецької діяльності, професійне ставлення, продуктивну методику, розвивальне мистецьке оточення [1, с.18].

Отже,  фахівець дошкільної освіти  має  проектувати,  організовувати  педагогічний  процес,  співпрацю  з   дітьми  так,  щоб  вони  щоразу  проймалися  красою  мистецтва,  збагачували  емоційно-почуттєву  сферу,  насолоджувалися  мистецькими  творами  й  відповідною  діяльністю,  відкривали  для  себе  новизну  та знаходили цікаву інформацію, усвідомлювали духовно-моральні цінності світу мистецтва. Важливо, щоб педагоги реалізовували зміст освіти у світі мистецтва, дотримувалися особистісно орієнтованого підходів до дітей, впроваджували сучасні методики роботи з дітьми.

Таким чином, світ мистецтва безмежний. І до пізнання та розуміння його людина йде все життя. Виховати людину без краси неможливо. Прекрасне – це вічне джерело натхнення, творчості. Воно існує поряд з людиною і тільки той, хто здатен відчувати красу, зможе врятувати світ і себе від загрози бездуховності.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ

 

1.  Пахальчук Н. Місточок до прекрасного. Збагачення естетичного досвіду старших дошкільників засобами мистецтва. / Н. Пахальчук // Дошкільне виховання. – 2011. – №5. – С.18-22.

2. Погрібняк Н. Національне виховання засобами живопису: методичний аспект / Н. Погрібняк  // Дошкільне виховання. – 2016. – №8. – С.4-7.

3. Шевчук А. Творче освоєння дитиною світу культури.  / А. Шевчук // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2012. – №12. – С.4-10.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

                                 Підвищення кваліфікації викладача у 2 семестрі 2023/2024 н.р.                              Підвищення квал...