понеділок, 23 серпня 2021 р.

Методична робота

 

Міністерство освіти і науки України

Департамент науки і освіти

Харківської обласної державної адміністрації

КРАСНОГРАДСЬКИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ  КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ «ХАРКІВСЬКА ГУМАНІТАРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

МЕТОДИКА РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ

І НАВЧАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ГРАМОТИ 

Робочий зошит для аудиторної роботи студентів

 

Частина І

 

студента (ки) (прізвище, ім’я, по батькові) ______________________________

групи _____________________________________________________________

галузі знань________________________________________________________

освітнього ступеня__________________________________________________

спеціальності ______________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Красноград

 2021

ЗМІСТ

 

ПЕРЕДМОВА……………………………………………………………..

5

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ №1. НАУКОВІ ОСНОВИ МЕТОДИКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ…………………………………..……………………………………

Тема 1. Вступ. Введення до методики.…………………………………..

 

 

7

7

Тема 2. Наукові основи методики розвитку мовлення дітей дошкільного віку..………………………………………………………….

Тема 3. Онтогенез засвоєння рідної мови та оволодіння мовленням…..

Тема 4. Методика розвитку мовлення дітей раннього віку……………..

 

10

21

25

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ №2. МЕТОДИКА РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ТА КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ ДІТЕЙ В ПРОЦЕСІ ХУДОЖНЬО-МОВЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ……….

Тема 5. Методика розвитку мовлення дітей в процесі художньо-мовленнєвої діяльності.……………………………………………………

Тема 6. Методика розвитку зв’язного мовлення, мовленнєвого спілкування та формування комунікативних мовленнєвих здібностей дітей.………………………………………………………………………..

 

 

32

 

32

 

 

48

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА…..……………………………….

  57

ДОДАТОК Схеми складання конспектів занять з художньої літератури

  61

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕДМОВА

 

Підготовка студентів до роботи з формування мовленнєвої компетенції дітей дошкільного віку – важлива складова загальної професійної кваліфікації педагога дошкільної ланки освіти.

Майбутній вихователь повинен не тільки досконало оволодіти теоретичними положеннями курсу, а й набути практичних умінь і навичок їхнього творчого застосування.

Курс «Методика розвитку мовлення і навчання елементів грамоти» вивчає різноманітні аспекти означеної проблеми з позиції сучасної психолого-педагогічної та лінгводидактичної науки.

Метою теорії та методики розвитку мови як навчальної дисципліни є формування професійно-мовленнєвої готовності майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти до навчання дітей рідної мови.

У результаті вивчення навчальної дисципліни «Методика розвитку мовлення і навчання елементів грамоти» у студентів мають бути сформовані фахові компетентності:

- здатність використовувати знання з методики розвитку мовлення та навчання елементів грамоти в педагогічній діяльності;

- здатність до розвитку в дітей раннього та дошкільного віку мовлення як засобу спілкування та взаємодії з однолітками і дорослими;

- здатність до навчання дітей раннього та дошкільного віку рідної і української (державної) мов;

-  здатність моделювати ситуації проведення різних форм роботи з дітьми;

- здатність встановлювати правильні взаємини з вихованцями, які сприяли б найбільш ефективному вирішенню завдань навчання та виховання, володіти прийомами професійного спілкування з колегами;

- здатність до навчання дітей раннього та дошкільного віку суспільно визнаних морально-етичних норм і правил поведінки;

- здатність до національно-патріотичного виховання  дітей раннього та дошкільного віку (любов до Батьківщини, рідної мови, рідного міста, поваги до державних символів України);

- здатність до організації та керівництва ігровою (провідною), художньо-мовленнєвою діяльністю дітей раннього та дошкільного віку.

У процесі вивчення дисципліни «Методика розвитку мовлення і навчання елементів грамоти» застосовують різноманітні організаційні форми навчання: лекційні, практичні заняття, модульні контрольні роботи, навчальну та виробничу практику, самостійну роботу.

В умовах сучасної освіти підвищується роль практичної самостійної підготовки студентів, яка спрямована на закріплення в студентів теоретичних знань, формування та вдосконалення професійних знань, умінь і навичок у ході вивчення методики розвитку мовлення і навчання елементів грамоти.

Згідно з навчальним планом спеціальності «Дошкільна освіта» на самостійну роботу студентів з предмета «Методика розвитку мовлення і навчання елементів грамоти» відведено 22 години.

Основною метою робочого зошита є закріпити та перевірити рівень оволодіння знаннями, вміннями та навичками студентів у процесі вивчення методики розвитку мовлення і навчання елементів грамоти. 

У навчальному виданні пропонуються варіативні дидактичні різнорівневі завдання для самостійної роботи студентів, які спрямовані на поглиблене засвоєння програмового матеріалу, містять пошуковий, творчий характер, завдяки чому у студентів формуються аналітичні вміння, спостережливість, виховується інтерес до майбутньої професії.

Робочий зошит рекомендований для студентів спеціальності «Дошкільна освіта» закладів фахової передвищої освіти.

 

 

 

 

Змістовий модуль №1.

Наукові основи методики розвитку мовлення дітей дошкільного віку

 

Тема 1. Вступ. Введення до методики

Питання для самоконтролю

1. Дайте визначення поняття:

Теорія та методика розвитку рідного мовлення та ознайомлення дітей з навколишнім – це_________________________________________________

__________________________________________________________________

2. Доповніть твердження:

Предметом вивчення методики є______________________________________

Об’єктом вивчення методики  є_______________________________________

3. Заповніть таблицю  «Основні питання методики розвитку мовлення як науки».

Питання

Характеристика питань

Чого навчати?

 

 

Як учити?

 

 

Кого вчити?

 

 

Для чого вчити?

 

 

4. Доповніть твердження.

Основними завданнями методики розвитку мовлення як науки є:

1)_______________________________________________________________

2)_______________________________________________________________

3)_______________________________________________________________

4)_______________________________________________________________

5)_______________________________________________________________

5. Заповніть схему «Терміни та поняття методики розвитку мовлення як науки».

6. Заповніть таблицю «Зв’язок методики розвитку мови з іншими науками».

Методика розвитку мовлення

 має зв’язок

З навчальними дисциплінами

У чому прослідковується зв’язок?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практичні завдання

1. Розкрийте значення методики розвитку мовлення для  професійно-мовленнєвої готовності майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти.

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Дайте характеристику методів наукового дослідження, які використовуються в методиці.

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Підготуйте реферат або презентацію до однієї з тем:

1) Теорія та методика розвитку мови дітей дошкільного віку як педагогічна наука.

2) Поняття української дошкільної лінгводидактики.

3) Методи наукового дослідження в методиці.

Тема 2. Наукові основи методики розвитку мовлення дітей дошкільного віку

Питання для самоконтролю

1. Дайте визначення поняття:

Лінгводидактика – це________________________________________________

2. Співвіднесіть терміни та їх визначення. Відповідь зазначте за допомогою стрілочок.

1. Мова

А. Оволодіння і застосування особистістю мови в процесі її спілкування з іншими людьми.

2. Мовлення

Б. Сукупність мовних знаків, система категорій та граматичних форм і норм, які використовуються в процесі мовлення.

3. Заповніть схему «Етапи розвитку мовлення дітей» (за М. І. Красногорським).

4. Укажіть функції мови.

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

7) ________________________________________________________________

8) ________________________________________________________________

9)_________________________________________________________________

10)________________________________________________________________

11) _______________________________________________________________

12) _______________________________________________________________

13)________________________________________________________________

14)________________________________________________________________

5. Заповніть таблицю  «Наукові основи методики розвитку мовлення».

Основи методики

Характеристика основ методики

Філософські основи

 

 

 

Фізіологічні основи

 

 

 

Природничі основи

 

 

 

Психологічні основи

 

 

 

Лінгводидактичні основи

 

 

 

6. Дайте визначення понять:

Закономірності засвоєння мови – це ___________________________________

__________________________________________________________________

Методичні принципи – це ___________________________________________

__________________________________________________________________

7. Заповніть схему «Одиниці мови».

8. Визначте основні закономірності засвоєння та навчання дітей рідної мови (за Л. П. Федоренко).

 

 

 

9. Заповніть схему «Види навчально-мовленнєвої діяльності».

 

10. Заповніть схему «Загальні методичні принципи навчання дітей мови» (за Л. П. Федоренко).

 

 

11. Заповніть схему «Часткові методичні принципи навчання дітей мови» (за В. Л. Скалкіним та Є. П. Коротковою).

Завдання, форми, засоби, методи і прийоми навчання дітей рідної мови

1. Доповніть твердження.

Основне завдання навчання в ЗДО з розвитку мовлення – це навити дитину

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Заповніть схему «Завдання навчання дітей рідної мови».

3. Доповніть твердження.

Завдання та зміст роботи з розвитку мови визначено у_________________________________________________________________

4. Заповніть схему «Засоби навчання дітей рідної мови».

5. Зазначте вимоги, які ставляться до мови вихователя:

1)_________________________________________________________________

2)_________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)_________________________________________________________________

6)_________________________________________________________________

7) ________________________________________________________________

8) ________________________________________________________________

6. Дайте визначення поняття:

Форма навчання – це _______________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Заповніть схему «Форми навчання дітей рідної мови».

8. Розкрийте класифікацію занять з розвитку мовлення відповідно до програми навчання та виховання в ЗДО.

9. Укажіть типи занять з розвитку мовлення залежно від організації дітей:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

10. Зазначте типи занять з розвитку мовлення за дидактичною метою:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)_________________________________________________________________

11. Назвіть типи занять з розвитку мовлення відповідно до структури:

1)_________________________________________________________________

2)_________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

12. Виділіть загальні дидактичні вимоги до проведення занять з розвитку мовлення:

1)_________________________________________________________________

2)_________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)_________________________________________________________________

6) ________________________________________________________________

7)_________________________________________________________________

13. Співвіднесіть терміни та їх визначення. Відповідь зазначте за допомогою стрілочок.

 

1. Метод навчання

А. Елемент, складова частина методу.

2. Прийом навчання

Б. Спосіб спільної діяльності вихователя і дітей, спрямований на розв’язання завдань розвитку мовлення.

 

14. Визначіть умови успішного розвитку мови дітей:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

 

15. Заповніть схему «Методи навчання дітей усного мовлення».

 

16. Заповніть схему «Прийоми навчання дітей усного мовлення».

17. Заповніть таблицю  «Становлення і розвиток вітчизняної дошкільної лінгводидактики».

 

Педагоги

Основні погляди

Основні праці

Є. М. Водовозова

 

 

 

 

Є. О. Фльорина

 

 

 

 

С. Ф. Русова

 

 

 

 

К. Д. Ушинський

 

 

 

 

Є. І. Тихеєва

 

 

 

 

В. О. Сухомлинський

 

 

 

 

А. М. Богуш

 

 

 

 

Практичні завдання

1. Наведіть аргументи та прокоментуйте положення про те, що заняття – основна форма навчання дітей рідної мови.

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

2. Запишіть мовлення вихователя під час проведення одного із режимних процесів у закладі дошкільної освіти. Визначте відповідність мовлення вихователя загальнопедагогічним вимогам.

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

3. Складіть бібліографію наукових статтей у періодичних фахових виданнях до теми «Історичний огляд становлення та розвитку теорії та методики розвитку мови як науки».

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

4. Підготуйте реферат або презентацію до однієї з тем:

1) Видатні педагоги про мовлення вихователя як засіб розвитку мовлення дітей.

2) Лінгвістичні засади теорії та методики розвитку мови.

3) Вчення психологів про розвиток мовних функцій та усвідомлення мови дітьми.

4) Становлення і розвиток вітчизняної дошкільної лінгводидактики (перша половина ХХ ст.).

5) Представники епохи відродження в Україні про навчання дітей мови.

6) Становлення і розвиток дошкільної лінгводидактики в зарубіжних країнах.

7) Розвиток вітчизняної дошкільної лінгводидактики (друга половина ХХ ст. – початок ХХІ ст.).

8) Сучасні дослідження з проблем дошкільної лінгводидактики.

Тема 3. Онтогенез засвоєння рідної мови та оволодіння мовленням

Питання для самоконтролю

1. Дайте визначення поняттям:

Базовий компонент дошкільної освіти – це______________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Компетентність – це_________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

2. Заповніть схему «Вікова періодизація мовленнєвого розвитку дітей» за А. К. Марковою).

 

3. Доповніть твердження.

Зміст мовленнєвої дошкільної освіти викладено_________________________

__________________________________________________________________

4. Дайте визначення поняття:

Мовленнєва компетенція – це ________________________________________

__________________________________________________________________

5. Заповніть схему «Етапи розвитку усвідомлення звукового складу слова» за Р. Є. Левіною).

6. Заповніть схему «Види мовленнєвої компетенції».

7. Дайте характеристику Базисному компоненту мовленнєвого розвитку дитини-дошкільника.

1) Діалогічна компетенція – це _______________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

2) Монологічна компетенція – це _____________________________________

__________________________________________________________________

________________________________________________________________

3) Лексична компетенція – це ________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________4) Фонетична компетенція – це _______________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________5) Граматична компетенція – це _______________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

6) Комунікативна компетенція – це ___________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Практичні завдання

1. Які нормативні документи регламентують зміст роботи з розвитку мовлення та ознайомлення з довкіллям у закладі дошкільної освіти?

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

2. Ознайомтесь із структурою Базового компонента дошкільної освіти. Визначіть структурні частини змісту освітньої лінії «Мовлення дитини».

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________3. Зробіть аналіз однієї з програм навчання та виховання дошкільників у наступній послідовності: назва програми; структурні складові програми; освітні завдання та зміст роботи з розвитку мовлення в різних вікових групах.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Підготуйте реферат або презентацію до однієї з тем:

1) Програмне забезпечення навчання дітей рідної мови в закладах дошкільної освіти.

2) Змістова характеристика видів мовленнєвої компетенції дошкільників у сучасному закладі дошкільної освіти.

3) Вимоги сучасної школи до розвитку мовлення дітей.

Тема 4. Методика розвитку мовлення дітей раннього віку

Питання для самоконтролю

1. Які етапи проходить становлення мовленнєвого спілкування у дітей раннього віку?».

2. Які етапи включає підготовчий період становлення і розвитку мовлення дітей першого року життя?

 3.Укажіть прийоми розвитку мовлення дітей першого року життя.

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

7) ________________________________________________________________

8) ________________________________________________________________

4. Які етапи проходить становлення і розвиток мовлення дітей другого року життя?

5. Заповніть схему «Форми навчання дітей раннього віку рідної мови».

6. Назвіть види занять з розвитку мовлення та орієнтування в довкіллі з дітьми другого року життя.

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

7) ________________________________________________________________

8) ________________________________________________________________

9) ________________________________________________________________

7. Які етапи проходить становлення і розвиток мовлення дітей третього року життя?

 

8. Укажіть види занять з розвитку мовлення та орієнтування в довкіллі з дітьми третього року життя:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

7) ________________________________________________________________

8) ________________________________________________________________

9) ________________________________________________________________

10)________________________________________________________________

11) _______________________________________________________________

12) _______________________________________________________________

13) _______________________________________________________________

9. Визначіть методичні прийоми на заняттях з розвитку мовлення та орієнтування в довкіллі з дітьми третього року життя.

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

7) ________________________________________________________________

8) ________________________________________________________________

9) ________________________________________________________________

10)________________________________________________________________

Практичні завдання

1. Складіть картотеку методичної літератури з розвитку мовлення дітей раннього віку з коротким анотованим текстом до кожного посібника.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________2. Напишіть анотацію на наукову статтю : Лохвицька Л. В. Розвивальне середовище для дітей раннього віку.  Дошкільне виховання. 2003. №11. С.12-14.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________3. Підготуйте предметні та сюжетні картинки для занять з дітьми раннього віку (орієнтовні теми: «Свійські тварини», «Сім’я, «Іграшки» тощо).

4. Випишіть по одній дидактичній грі для дітей другого та третього року життя.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________5. Підберіть у папку-скарбничку зразки усної народної творчості (загадки, потішки, забавлянки, вірші, колискові тощо) для дітей раннього віку.

6. Складіть конспект заняття з розвитку мовлення для дітей раннього віку.

Тема:_____________________________________________________________

__________________________________________________________________

Програмовий зміст:_________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Матеріал:__________________________________________________________

__________________________________________________________________

Методи та прийоми:_________________________________________________

__________________________________________________________________

Хід заняття

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Підготуйте реферат або презентацію до однієї з тем:

1) Психолого-педагогічні дослідження вчених про мовленнєвий розвиток дітей раннього віку.

2) Підготовчий період становлення і розвитку мовлення дітей першого року життя.

3) Особливості становлення і розвитку мовлення дітей другого року життя.

4) Третій рік життя – період найінтенсивнішого мовленнєвого розвитку дитини.

Змістовий модуль №2.

Методика розвитку мовлення та комунікативних умінь дітей

в процесі художньо-мовленнєвої діяльності

 

Тема 5. Методика розвитку мовлення дітей в процесі художньо-мовленнєвої діяльності

Питання для самоконтролю

1. Дайте визначення понять:

Художньо-мовленнєва діяльність – це_________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Художньо-мовленнєва компетенція – це________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

2. Заповніть схему «Змістова сторона художньо-мовленнєвої компетенції».

 

3. Визначіть принципи добору художніх творів для дітей:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

7) ________________________________________________________________

4. Які функції виконує художня література?

 

5. Виділіть принципи ознайомлення дітей з художніми творами:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

7) ________________________________________________________________

6. Сформулюйте завдання формування художньо-мовленнєвої компетенції дітей дошкільного віку:

1)________________________________________________________________

__________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

__________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

__________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

__________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

__________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

__________________________________________________________________

7) ________________________________________________________________

__________________________________________________________________

8) ________________________________________________________________

__________________________________________________________________

9)________________________________________________________________

__________________________________________________________________

10)________________________________________________________________

__________________________________________________________________

11) _______________________________________________________________

__________________________________________________________________

7. Заповніть схему «Типи занять з художньої літератури».

8. Доповніть твердження.

Провідною формою роботи з художньої літератури є____________________

9. Перелічіть види занять з художньо-мовленнєвої діяльності (за А. М. Богуш):

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

7) ________________________________________________________________

8) ________________________________________________________________

9)________________________________________________________________

10)________________________________________________________________

11) _______________________________________________________________

12)________________________________________________________________

13)________________________________________________________________

14) _______________________________________________________________

Читання та розповідання художніх творів дітям

1. Доповніть твердження.

Відповідно до програми виховання в закладі дошкільної освіти заняття з художньої літератури проводять в_______________________вікових групах.

2. Розкрийте підготовку вихователя до заняття з читання та розповідання:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

3. Доповніть твердження.

Успіх заняття залежить від __________________________________________

4. Поясніть прийоми уточнення та пояснення складних слів, виразів:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

5. Укажіть послідовність структури заняття з читання та розповідання творів:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6. Доповніть твердження.

Перед читанням або розповіданням художнього твору дітям повідомляється жанр та назва твору в ___________________________ групах.

7. Назвіть види бесід після читання та розповідання художніх творів (за  А. М. Богуш):

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

7) ________________________________________________________________

8) ________________________________________________________________

9)________________________________________________________________

10)________________________________________________________________

11) _______________________________________________________________

12)________________________________________________________________

13)________________________________________________________________

8. Коротко охарактеризуйте прийоми активізації дітей на заняттях з художньої літератури:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

Методика заучування віршів з дітьми різних вікових груп

1. Заповніть схему «Види поетичних творів».

 

2. Доповніть твердження.

Спеціальні заняття з вивчення віршів напам’ять проводяться з _________________________________________________________________

3. Зазначте зміст роботи з поетичними творами:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

4. Доповніть твердження.

Хорове заучування віршів у закладі дошкільної освіти ___________________

5. Визначте структуру проведення заняття по заучуванню віршів:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6. Доповніть твердження.

Читати вірші за ролями та інсценувати їх  можна у _________________________________________________________ групах.

7. Доповніть твердження.

Дітям ______________________________ дошкільного віку доцільно поєднувати читання декількох віршів на одну близьку тему різних авторів.

Методика проведення етичних бесід

1. Дайте визначення понять:

Етична бесіда – це__________________________________________________

__________________________________________________________________

Метою етичної бесіди є______________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

2. Заповніть таблицю «Види етичних бесід» залежно від кількості дітей.

3. Доповніть твердження.

Етичні бесіди проводяться як самостійне заняття з дітьми _______________ віку та як прийом навчання після читання художнього твору морально-етичного змісту в ________________________вікових групах.

4. Доповніть структуру етичної бесіди:

5. Укажіть методичні прийоми, які використовуються під час етичної бесіди:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

Методика використання різних видів театрів

 на заняттях з художньої літератури та поза ними

1. Дайте визначення поняття:

Театралізована діяльність – це________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

2. Доповніть твердження.

Різні види театру використовуються в роботі з дітьми ____________________

3. Заповніть схему «Види театру».

Драматизація та інсценування художніх творів

1. Чим відрізняється драматизація від інсценування художніх творів?

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________2. Доповніть твердження.

У закладі дошкільної освіти проводять ігри-драматизації за змістом казок, оповідань, віршів у _______________ вікових групах. Інсценізацію літературних творів проводять лише з дітьми ______________ групи.

Ознайомлення дітей із книгою. Робота в куточку книги

1. Назвіть види ілюстрацій, які використовуються у роботі з дітьми.

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

7) ________________________________________________________________

8) ________________________________________________________________

9) ________________________________________________________________

10)________________________________________________________________

2. Укажіть прийоми роботи з ілюстраціями:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

3. Визначіть види роботи з серіями ілюстрацій до казок у старших групах:

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

4. Дайте визначення поняття:

Куточок книги – це__________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

5. Як обладнати куточок книги у різних вікових групах?

у молодшій________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 у середній_________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

у старшій__________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________6. Охарактеризуйте напрямки роботи в книжковому куточку у різних вікових групах.

у молодшій________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 у середній_________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

у старшій__________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

7. У яких групах і з якою метою проводяться літературні ранки?____________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Практичні завдання

1. Складіть конспект заняття з художньої літератури (група на вибір).

Тема: Розповідання казки (читання оповідання, автор, назва)______________

__________________________________________________________________

Програмовий зміст:_________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Матеріал:__________________________________________________________

__________________________________________________________________

Методи та прийоми:_________________________________________________

__________________________________________________________________

Хід заняття

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Складіть конспект заняття з художньої літератури (група на вибір).

Тема: Заучування вірша (автор, назва)__________________________________

__________________________________________________________________

Програмовий зміст:_________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Матеріал:__________________________________________________________

__________________________________________________________________

Методи та прийоми:_________________________________________________

__________________________________________________________________

Хід заняття

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Розробіть орієнтовну тематику етичних бесід для дітей старшого віку.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________4. Виготовіть один з видів театру.

5. Зробіть аналіз програми з художньо-мовленнєвої діяльності :  Витоки мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку : програма та методичні рекомендації / укл. А. М. Богуш. Київ : ІЗМН, 1997. С. 97-112.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Підготуйте реферат або презентацію до однієї з тем:

1) Художньо-мовленнєва діяльність як педагогічна категорія.

2) Значення художнього слова у вихованні і мовленнєвому розвитку дітей дошкільного віку.

3) Джерела і жанри художнього читання.

4) Форми роботи з книгою в закладі дошкільної освіти.

5) Ознайомлення дітей з малими фольклорними жанрами.

6) Методика роботи з казкою.

7) Літературні свята та розваги, їх значення.

Тема 6. Методика розвитку зв’язного мовлення, мовленнєвого спілкування та формування комунікативних мовленнєвих здібностей дітей

Питання для самоконтролю

1. Доповніть твердження.

Розвиток зв’язного мовлення це навчання ____________________________ мовлення.

2. Заповніть схему «Типи зв’язного мовлення».

3. Заповніть схему «Методи діалогічного мовлення»

 

4. Дайте визначення поняття.

Діалог – це _______________________________________________________

Монолог – це _____________________________________________________

5. Визначіть завдання розвитку діалогічного мовлення:

1)_________________________________________________________________2)_________________________________________________________________3)_________________________________________________________________4)_________________________________________________________________

Методика проведення узагальнюючої (підсумкової) бесіди

1. Дайте визначення поняття:

Бесіда – це _______________________________________________________

_________________________________________________________________

2. Доповніть структуру узагальнюючої бесіди:

3. Доповніть твердження.

Узагальнююча бесіда як метод навчання використовується в основному в _________________________групі. Проте окремі бесіди можна успішно проводити з другої половини року в ________________________ групі.

 

 

Методика формування монологічного мовлення дітей.

 Методика навчання переказу тексту літературного твору

1. Що таке переказ?

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

2. Укажіть вимоги до творів для переказування дітям.

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

3. Розкрийте структуру заняття по навчанню переказу художніх творів.

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

4. Які види переказу літературних творів використовуються у роботі з дітьми?

 

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

7)________________________________________________________________

8)________________________________________________________________

9)________________________________________________________________

5. Назвіть прийоми навчання переказу.

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

6)________________________________________________________________

7)________________________________________________________________

8)________________________________________________________________

6. Які висуваються вимоги до художніх творів для переказу дітям?

1)________________________________________________________________

2)________________________________________________________________

3) ________________________________________________________________

4) ________________________________________________________________

5)________________________________________________________________

Практичні завдання

1. Розкрийте зміст діалогічної компетенції, визначеної в Базовому компоненті дошкільної освіти.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________2. Розкрийте зміст монологічної компетенції, визначеної в Базовому компоненті дошкільної освіти.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

3. Складіть конспект заняття узагальнюючої бесіди (старша група).

Тема:_____________________________________________________________

__________________________________________________________________

Програмовий зміст:_________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Матеріал:__________________________________________________________

__________________________________________________________________

Методи та прийоми:_________________________________________________

__________________________________________________________________

Хід заняття

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Складіть конспект заняття з розвитку мовлення (середня, старша група).

Тема: Переказування (оповідання, казки, автор, назва)_____________________________________________________________

__________________________________________________________________

Програмовий зміст:_________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Матеріал:__________________________________________________________

__________________________________________________________________

Методи та прийоми:_________________________________________________

__________________________________________________________________

Хід заняття

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Підготуйте реферат або презентацію до однієї з тем:

1) Психолого-педагогічні умови формування діалогічної компетенції дошкільників.

2) Становлення і розвиток діалогічного мовлення у дітей дошкільного віку.

3) Розвиток функцій зв’язного мовлення.

4) С. Русова про навчання дітей переказу літературних творів.

5) Методичні поради В. Одоєвського щодо проведення розмов з дітьми.

6) Є. Радіна про організацію та проведення заключної бесіди з дітьми дошкільного віку.

7) Сучасні дослідження вчених про навчання дітей переказування.

8) Сучасні дослідження вчених про навчання діалогічного мовлення дітей дошкільного віку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

 

Базова

1. Бенера В. Є., Маліновська Н. В. Теорія та методика розвитку рідної мови дітей : навч.-метод. посіб. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2014. 384 с.

2. Богуш А. М., Гавриш Н. В. Дошкільна лінгводидактика : теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах : підручник. – 2-ге вид., доповн.. – Київ : Видавничий Дім «Слово», 2011. 704 с.

3. Богуш А. М., Гавриш Н. В. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі : підручник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2010. 408 с.

4. Богуш А. М., Гавриш Н. В. , Котик Т. М. Методика організації художньо-мовленнєвої діяльності дітей у дошкільних навчальних закладах : підручник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2010. 304 с.

5. Богуш А. М. Теорія та методика розвитку мовлення дітей раннього віку : навч. посіб. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2004. 344 с.

6. Богуш А. М., Гавриш Н. В., Саприкіна О. В. Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку : підручник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2009. 408 с.

7. Богуш А. М., Маліновська Н. В. Методика розвитку мовлення і навчання рідної мови дітей раннього віку : навч.-метод.посіб. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2019. 392 с.

 

Допоміжна література

1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / науковий керівник А. М. Богуш.  Дошкільне виховання. 2012. № 7. С. 4-19.

2. Білан О. І. Навчання розповідання з використанням наочності : старший дошкільний вік : метод. посіб. Тернопіль : Мандрівець, 2014. 128 с.

3. Білан О. І. Художня ілюстрація та зв’язна розповідь. Палітра педагога. – 2008. № 4. С. 23-26.

4. Богуш А. М. Мовленнєвий компонент дошкільної освіти. Харків : Ранок, 2013. 192 с.

5. Богуш А. М. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років : монографія. 2-ге вид. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2010. 374 с.

6. Богуш А. М., Луцан Н. І. Мовленнєво-ігрова діяльність дошкільників : мовленнєві ігри, ситуації, вправи : навч. посіб. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2012. 304 с.

7. Витоки мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку : програма та методичні рекомендації / укл. А. М. Богуш. Київ : ІЗМН, 1997. С. 97-112.

8. Впевнений старт : освітня програма для дітей старшого дошкільного віку / Н. В. Гавриш та ін.; за заг. ред. Т. О. Піроженко. Київ : Українська академія дитинства, 2017. 80 с.

9. Дитина : освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проекту В. О. Огневюк; авт. кол. : Г. В. Бєлєнька та ін. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 440 с.

10. Дошкільна лінгводидактика : хрестоматія : навч. посіб. / упоряд. А. М. Богуш. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2005. 720 с.

11. Ігнатьєва С. А. Мовленнєвий розвиток : четвертий рік життя. Харків : Видавництво «Ранок», 2011. 96 с.

12. Ємець А. А., Коваленко О. М. Навчаємо дітей переказувати. Харків : Вид. група «Основа», 2013. 111 с. 

13. Лохвицька Л.В. Розвивальне середовище для дітей раннього віку.  Дошкільне виховання. 2003. №11. С.12-14.

14. Театралізована діяльність дошкільників : художньо-естетичний розвиток / упор. Л. А. Шик. Харків : Вид. група «Основа», 2011. 176 с.

15. Шалімова Л. Л. Вивчаємо українську мову : молодший дошкільний вік. Харків : Вид-во «Ранок», 2017. 176 с.

 

 

 

Інформаційні ресурси

1. Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л. Базовий компонент дошкільної освіти. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/bazovij-komponent-oshkilnoyi-osviti-na-sajt-ostatochnij.pdf. (дата звернення : 10.01.2021).

2. Богуш А. М., Гавриш Н. В. Дошкільна лінгводидактика. Теорія і методика навчання дітей рідної мови : підручник – Київ : Вища школа. 2007. 542 с.      URL : http://194.44.152.155/elib/local/sk727623.pdf.  (дата звернення : 12.01.2021).

3. Богуш А. М., Гавриш Н. В. , Котик Т. М. Методика організації художньо-мовленнєвої діяльності дітей у дошкільних навчальних закладах : підручник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2006. 304 с. URL : https://www.studmed.ru/bogush-a-gavrish-n-kotik-t-metodika-organ-zac-hudo zhno-movlenn-vo-d-yalnost-d-tey-u-doshk-lnih-navchalnih-zakladah_382858521 e0.html. (дата звернення : 12.01.2021).

4. Богуш А. М., Гавриш Н. В., Саприкіна О. В. Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку : підручник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2009. 408 с. URL : http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/9124/3/ Bogush%2cHavrish%2cSaprykina%20%281%29.pdf. (дата звернення : 12.01.2021).

5. Гавриш Н. В., Панасюк Т. В., Піроженко Т. О. Впевнений старт : освітня програма для дітей старшого дошкільного віку. URL : https://vstart.com.ua/files/programa_vpevnenii_start_2017.pdf. (дата звернення : 11.01.2021).

6. Дитина : освітня програма для дітей від 2 до 7 років / В. О. Огневюк та ін. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/programy-rozvytku-ditey/osvitnya-programa-ditina-nmc.pdf. (дата звернення : 11.01.2021).

 

 

 

ДОДАТОК

Схеми складання конспектів занять з художньої літератури

 

Тема:  Розповідання казки (читання оповідання, вірша, автор та назва, молодша, середня, старша групи).

Програмовий зміст:

- Учити дітей: уважно слухати казку (оповідання), розуміти її зміст, відповідати на запитання поширеними реченнями, поповнювати словник дітей словами-виразами (зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка та ін.) (мол., сер. гр.), оцінювати поведінку героїв (сер. гр); розуміти зміст твору, відповідати на запитання, знати автора та назву казки (ІІ половина року     сер. гр., ст. гр.), визначати жанр твору (казка, оповідання, вірш), ознайомити з композицією (зачин, розв’язка, кінцівка), визначати засоби емоційної виразності твору, добирати слова, які римуються у віршах, епітети, синоніми, знаходити образні вирази (вовчик-братик), повтори (далеко-далеко), використовувати їх у розповідях (ст. гр.).

- Розвивати увагу, пам’ять, мову, мислення;

- Виховувати любов (до казки, природи), дружбу, слухняність, товариськість, працьовитість та ін.

Словник: (складні та незрозумілі слова та вирази для пояснення дітям).

Матеріал: іграшки, ілюстрації, художні твори, театр.

Методи та прийоми: розповідання казки, читання оповідання, вірша, запитання, бесіда, показ та розглядання ілюстрацій, іграшок, показ театру, уточнення або пояснення слів, виразів, читання вірша, прислів’я, ігровий, вказівка, розповідь, уявлювальний діалог з літературним героєм, написання листа літературному герою, елементи драматизації, словесний малюнок, літературна вікторина, аналіз.

Хід заняття:

І. Вступна частина.

Організація дітей.

- сюрпризний момент (мол., сер. гр.);

- проблемні ситуації (ст. гр.)

- загадування загадок (усі групи);

- показ та розглядання наочності (усі групи);

- вступна бесіда (усі групи);

- розповідь вихователя (усі групи).

ІІ. Основна частина.

- повідомлення автора, жанру та назви твору (усі групи);

- розповідання казки з показом ілюстрацій або театру (1 раз, усі групи);

- читання оповідання з показом ілюстрацій (2 рази (мол, сер. гр.), 1 раз        (ст. гр.);

- пояснення незнайомих слів, виразів, фраз (усі групи);

- запитання за змістом твору (усі групи);

- читання декількох творів (оповідань, віршів), об’єднаних однією темою (сер., ст. гр);

- фізкультхвилинка (сер., ст. гр.);

- читання прислів’я (сер, ст. гр.);

- виведення морального правила (висновок, усі групи).

ІІІ. Заключна частина.

- підсумок (запитання до дітей) та аналіз заняття.

 

Тема:  Читання вірша (автор та назва, ІІ половина року 2 молодшої групи) або Заучування вірша  (автор та назва, середня, старша групи).

Програмовий зміст:

- Учити дітей: уважно слухати вірш та відповідати на запитання вихователя (2 мол. гр.), слухати та запам’ятовувати віршований твір, відповідати на запитання за змістом вірша, виразно читати вірші, сприймати поетичні образи, викликати у дітей емоційне відношення до поетичних творів (сер.,  ст. гр.).

- Розвивати увагу, пам’ять, мову, мислення;

- Виховувати любов та інтерес до поетичних творів.

Матеріал: іграшки, ілюстрації, картини, художні твори.

Методи та прийоми: розповідання, читання, заучування, запитання, розігрування потішок,  пояснення, бесіда, показ та розглядання ілюстрацій,  картин, ігрові прийоми, підказування, вказівка, розповідь, аналіз.

Хід заняття:

І. Вступна частина.

Організація дітей.

- сюрпризний момент (мол., сер. гр.);

- загадування загадок (усі групи);

- показ та розглядання наочності (усі групи);

- показ та розглядання картини (усі групи);

- запитання за змістом картини;

- вступна бесіда (усі групи);

- розповідь вихователя (усі групи).

ІІ. Основна частина.

- повідомлення назви вірша, його автора (усі групи);

- читання вірша вихователем напам’ять з показом наочності (усі групи);

- пояснення незнайомих слів, виразів (усі групи);

- запитання за змістом вірша (усі групи);

- фізкультхвилинка (сер., ст. гр.);

- повторне читання вірша вихователем (усі групи);

- читання вірша вихователем з вказівкою: слухати уважно та запам’ятовувати (сер., ст. гр.);

- читання вірша дітьми із залученням до активної діяльності (мол. гр.);

- читання вірша дітьми з частковою інсценізацією (сер. гр.);

- читання вірша дітьми або декількох віршів на одну тему (ст. гр.)

ІІІ. Заключна частина.

- підсумок (запитання до дітей) та аналіз заняття.

 

Тема:  Узагальнююча бесіда (назва, 2 половина року середня, старша групи).

Програмовий зміст:

- Закріпити (узагальнити) знання дітей про явища природи (транспорт, іграшки); поповнити (збагатити) словник дітей словами (прикметниками, іменниками, дієсловами, епітетами, синонімами, антонімами).

- Розвивати увагу, пам’ять, мову, мислення;

- Виховувати інтерес до заняття, любов до природи.

Словник: транспорт (іграшки, пори року, меблі, одяг та ін.)

Матеріал: іграшки, ілюстрації, картини, художні твори.

Методи та прийоми: розповідання, читання, запитання, пояснення, бесіда, показ та розглядання ілюстрацій,  картин, ігрові ролі, вказівка, розповідь, аналіз.

Хід заняття:

І. Вступна частина.

Організація дітей.

- загадування загадок;

- показ та розглядання ілюстрацій, іграшок;

- вступна бесіда;

- розповідь вихователя;

- читання віршів.

ІІ. Основна частина.

- загадування загадок;

- читання оповідання, казки, віршів;

- пояснення незнайомих слів, виразів;

- запитання за змістом твору;

- показ ілюстрацій, іграшок, картин;

- запитання за змістом картин;

- розповідь вихователя;

- фізкультхвилинка;

- розповідання віршів дітьми;

- дидактичні, хороводні ігри;

- слухання та спів пісень;

- читання прислів’їв, приказок.

ІІІ. Заключна частина.

- підсумок (запитання до дітей);

- аналіз заняття.

 

Тема: Переказування (автор та назва твору, середня, старша група).

Програмовий зміст:

- Учити дітей переказувати казки або оповідання, відповідати на запитання    (сер. гр.), зв’язно, послідовно, послідовно переказувати, передавати зміст твору та діалог дійових осіб, характеристику персонажів, виявляти ставлення до героїв, їх вчинків (ст. гр.).

- Уточнювати, збагачувати словник дітей різними частинами мови, прислів’ями, приказками (сер. гр.); збагачувати словник народними образними виразами, прислів’ями, приказками, антонімами, синонімами, метафорами, епітетами (ст. гр.).

- Розвивати увагу, пам’ять, мову, мислення;

- Виховувати  інтерес та любов до творів.

Матеріал: іграшки, ілюстрації, художні твори.

Методи та прийоми:  ігровий, загадування загадки, показ наочності, бесіда,  запитання, розповідь, читання або розповідання твору, заохочення, підказування, спільне переказування, придумування свого варіанта (ст. гр),  вказівка, гра-драматизація, оцінка розповідей дітей, творчий переказ           (ст. гр.), повний або вибірковий переказ, переказ по частинах, переказ за планом вихователя (ст. гр.), колективний переказ, аналіз.

Хід заняття:

І. Вступна частина.

Організація дітей.

- сюрпризний момент (мол., сер. гр.);

- загадування загадок (усі групи);

- читання віршів;

- показ наочності;

- вступна бесіда.

ІІ. Основна частина.

-  читання оповідання або розповідання казки (сер, ст. гр.);

- запитання за змістом творів;

- повторне читання твору з  вказівкою: слухати уважно та запам’ятовуйте, бо будете переказувати (сер. гр.);

- дається дітям пауза, щоб всі діти подумали, як будуть переказувати          (ст. гр.);

-  фізкультхвилинка (сер., ст. гр.);

- переказ  творів дітьми.

ІІІ. Заключна частина.

- підсумок (запитання до дітей);

- аналіз заняття.

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навчальне видання

 

 

 

 

 

МЕТОДИКА РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ

І НАВЧАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ГРАМОТИ

 

Робочий зошит для аудиторної роботи студентів

 

 

Укладачка:

Пасічник Світлана Олексіївна

Немає коментарів:

Дописати коментар

                                 Підвищення кваліфікації викладача у 2 семестрі 2023/2024 н.р.                              Підвищення квал...