субота, 24 серпня 2019 р.

Наукова робота


РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ НЕТРАДИЦІЙНОГО МАЛЮВАННЯ

АНОТАЦІЯ
         Для дитини дошкільного віку малювання – це захопливий світ яскравих, дивовижних образів. Створені дітьми малюнки вражають дорослих своєю безпосередністю, оригінальністю, бурхливістю фантазії. Особливий інтерес викликають у дошкільників нетрадиційні техніки малювання. Адже процес творчості за допомогою нетрадиційних матеріалів – зовсім нескладний, нагадує цікаву гру, а результат його – завжди позитивний незалежно від здібностей та обдарувань дитини.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
Образотворча діяльність, творчість, творчі здібності, нетрадиційне малювання, нетрадиційні техніки.

Творчість – це діяльність,
де розкривається
духовний світ особистості,
це сво­єрідний магніт,
що притягує людину до людини.
В.О. Сухомлинський
В умовах гуманізації суспільства зростає соціальна роль творчої особистості, здатної активно мислити, шукати, отримувати й використовувати зібрану інформацію. Одним із пріоритетних напрямів виховання особистості дитини є розвиток її творчості.
У вітчизняній літературі дитяча творчість визначається як явище художньої культури, а вивчення особливостей її проявів та умов формування – важливою проблемою психолого-педагогічної науки [1, с. 144].
 Дошкільняті властива підвищена пізнавальна активність, емоційна сприймальна чутливість, образне мислення, бо саме в цьому віці інтенсивно розвиваються уява, фантазія та пам’ять. Дитина здатна не лише сприймати красу довкілля, а й певним чином по-своєму відтворювати її, вона прагне також розкритись у власних природних здібностях, самореалізуватися.
Основою для розвитку творчості є та діяльність, у якій проявляються здібності дитини. А розвиток здібностей найефективніший тоді, коли гармонійно поєднуються природні задатки, мотиви діяльності та вплив зовнішнього оточення.
Створити умови для виховання дитини, щоб забез­печити різнобічний розвиток творчої особистості відпо­відно до її культурних потреб, – одне з першорядних завдань вихователя закладу дошкільної освіти.
Незамінними засобами розвитку творчості є література, музика, скульптура, живопис, декоративно-вжиткове мистецтво. Виховати естетично розвинену людину неможливо без прищеплення їй із дитинства поваги до духовних цінностей, без формування вміння розуміти, розрізняти красиве та потворне в житті, а також в мистецтві. Мистецтво зі своїм багатогранним, різноманітним, дивовижним і захоплюючим світом впливає на всі сторони духовного життя дитини, пробуджує творчу активність, розвиває розум, формує естетичні уявлення, моральну поведінку.
Творчість в образотворчій діяльності дошкільни­ка – це здатність знаходити ідеї в складних, незвичних ситуаціях, нестандартно бачити й використовувати реальні предмети; здатність змі­нювати форму об’єкта, щоб він виступав у новій якості; здатність оригінально використовувати й поєднувати різні засоби художньої виразності з елементами інтеграції видів образотворчої діяль­ності, – результатом чого є власний художній твір [3, с. 9].
Духовним та національним відродженням, яке спостерігається на сучасному етапі розбудови нашої країни, зумовлено перегляд традиційних підходів до виховання дітей. Забезпечення гармонійного та різнобічного виховання підростаючого покоління значною мірою залежить від обраних засобів впливу на дитину. На жаль, з-поміж багатьох інших, образотворчому мистецтву в недалеко­му минулому надавалася переважно другорядна роль. Новітні психолого-педагогічні дослідження в галузі мистецтва                      (Виготський Л.С., Ветлугіна Н.О., За­порожець О.В., Сакуліна Н.П.,           Фльоріна Є.О. та ін.) показа­ли: дошкільники здатні розуміти і сприймати мистецькі твори. Впливаючи на внутрішній світ дитини у процесі виховання, різні види мистецтва розвивають емоційно-чуттєву сферу, образне мислення, фантазію та уяву, спостережливість, асоціативну пам’ять [3, с. 7].
У ході образотворчої діяльності у дітей формуються відчуття ритму, гармонії, позитивні моральні якості, по­чуття, що забезпечують розвиток творчості, всебічний розвиток особистості, вони навчаються сприймати прекрасне. Кра­щі зразки народного та авторського мистецтва допомагають виховувати почуття національної гідності, сприяють збереженню народних звичаїв, промислів, викликають інтерес до мистецьких творів, пробуджують власні творчі зусилля. Слід залучати дошкільнят до витоків духовності, використовуючи український фольклор та народно-вжиткове мистецтво.
Прищеплення дитині естетичного смаку, розкриття творчих здібностей змалечку сприяє вихованню доброї людини, що вміє бачити красу. Прилучити дитину до краси і гармонії, до світу мистецтва, пробудити її творчі сили і бажання займатися різними видами образотворчої діяльності – ось одне з пріоритетних завдань у вихованні особистості дитини  в закладі дошкільної освіти.
Певний час образотворча діяльність дитини спрямовувалася на кінцевий результат – оволодіння певними технічними уміннями та навичками.
На сучасному етапі пріоритетним є надання ува­ги самому процесові образотворчої діяльності дитини.  А допоможуть у вирішенні цього завдання заняття нетрадиційного малювання, що ефективно забезпечують особистісне зростання кожної дитини, розвиток її творчих здібностей та сприяють реалізації завдань художньо-естетичного розвитку дошкільнят.
З якою радістю на заняттях з малювання діти фантазують, придумують теми малюнків, експериментують з кольорами, змішуючи різні фарби. Такі незначні прояви творчої винахідливості заохочують дітей до подальшого пошуку.
Використання різноманітних нетрадиційних технік на заняттях  з малювання дозволяє дітям відчувати себе розкутішими, сміливішими, безпосередніми, розвиває уяву, дає повну свободу для самовираження.
Серед нетрадиційних технік малювання, які варто запропонувати дітям молодшого дошкільного віку, назвемо такі: «пальчикова палітра», малювання долоньками, трафаретне малювання [2, с. 49].
У середньому та старшому дошкільному віці досвід дітей необхідно розширювати, пропонуючи більше різних зображувальних матеріалів і технік малювання, як-от: граттаж, монотипія, плямографія, ниткографія, техніка розбризкування, малювання мильними бульбашками, малювання по вологому паперу, малювання жмаканим папером, повітряними кульками тощо.
Таким чином,  заняття з нетрадиційного малювання спрямовані на розвиток у дошкільнят творчості, в результаті якої дитина створює нове, оригінальне, проявляє уяву, реалізує свій задум, самостійно знаходить засоби для його втілення.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
1. Котляр В.П. Основи образотворчого мистецтва і методика художнього виховання дітей: навч.-метод. посіб.  / В.П. Котляр. – Київ : Кондор, 2006. –   200 с.
2. Половіна О.  Педагогічний супровід образотворчої діяльності дітей: розширюємо можливості, збагачуємо досвід / О. Половіна // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2016. – № 9. – С. 45-50.
3. Терещенко О.П. Розвиток творчості старшого дошкільника в образотворчій діяльності: навч.-метод. посіб. / О.П. Терещенко. – Київ : Світич, 2009. – 112 с.


Немає коментарів:

Дописати коментар

                                 Підвищення кваліфікації викладача у 2 семестрі 2023/2024 н.р.                              Підвищення квал...