СУЧАСНІ
ПІДХОДИ ДО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
ЗАСОБАМИ ЕТНОПЕДАГОГІКИ
Сьогодні очевидними є
суперечності на просвітницькій ниві, адже ті виховні системи впливу на розвиток
особистості, які застосовуються у педагогічній практиці, часто неспроможні
ефективно розв’язувати пріоритетні завдання освіти, в тому числі дошкільної. Одним
з таких пріоритетних завдань є, безперечно, забезпечення їхнього різнобічного
гармонійного розвитку.
Одне з найголовніших
питань, що стоїть перед всіма педагогами-«дошкільниками» – як навчити дітей
життєвої мудрості, не зашкодивши їхнім тендітним душам? Як виховати їх
розумними, упевненими в собі, творчими, чесними, кмітливими, працьовитими й
добрими. Як розкрити те найліпше, що є в їхній природі?
Не варто думати, що ці
питання актуальні лише для нашого часу. Навпаки, вони здавна постають перед
батьками й педагогами, спонукаючи їх до наполегливих пошуків ефективних шляхів
навчання й виховання.
Серед джерел мудрості, до
яких звертаються сучасні фахівці, одне з перших місць посідають традиції
виховання, які століттями побутували в українській культурі.
Кожна нація, кожен народ,
навіть кожна соціальна група мають свої традиції, звичаї, обряди та свята,
становлення яких відбувалося протягом багатьох століть. Обрядово-звичаєва сфера
– це ті прикмети й ознаки, за якими розпізнають народ не лише в сучасному історичному
минулому. Адже вона охоплює всі ділянки особистого й суспільного життя кожної
окремої людини. Святково-звичаєва спадщина – це ті найміцніші елементи, що
об’єднують окремих людей в єдиний народ, в єдину націю.
Традиції у формі масових звичок підтримувались силою
громадської думки і за своєю природою були наділені величезною стійкістю.
Філософ І. Суханов з цього приводу пише:
«Стійкість звичаїв, традицій і обрядів, їх живучість були воістину рятівниками
для збереження і передачі новим поколінням досягнень культури».
Видатні педагоги завжди
віддавали належне народним традиціям виховання й навчання. Так, Василь
Сухомлинський називав народ вічним джерелом педагогічної мудрості, а Костянтин
Ушинський вважав, що виховання не треба вигадувати, бо воно живе й
удосконалюється в народі, відколи світ є світом.
Упродовж своєї
багатовікової історії українці приділяли значну увагу вихованню в молодого
покоління ціннісного ставлення й поваги до рідної землі.
Одним із
найбільших надбань народу є його народна педагогіка, або етнопедагогіка.
Завдяки їй передаються і примножуються новими поколіннями здобутки матеріальної
та духовної культури народу, утверджується його національна самобутність і
самосвідомість.
Народна
педагогіка є невід’ємною складовою духовної культури будь-якого народу, адже це
сукупність перевірених знань та методів виховання, заснованих на ідеях, знаннях
і досвіді багатьох поколінь. Мета народної педагогіки – сформувати людину
освічену, культурну, обізнану в історії свого народу, підготовлену до певного
виду трудової діяльності.
Отже, народна
педагогіка – це своєрідний «живий підручник» навчання й виховання, який люди
зберігають і постійно використовують. Ця праця триває і нині: перед сучасними педагогами
стоїть завдання доповнити, удосконалити здобутки народної педагогіки й передати
їх наступним поколінням.
Піклування про
здоров’я та фізичний розвиток дітей народна педагогіка ставить на перше місце.
Це доводять нам прислів’я: «Нема щастя без здоров’я», «Здоровому все здорово»
та інші. З цього й починається виховання дитини в сім’ї. Одразу ж після появи
немовляти на світ батьки вважають своїм першим і головним обов’язком
піклуватися про його здоров’я. Так, співаючи над колискою немовляти, мати бажає
своїй дитині «рісточки у кісточки», «здоров’ячко в сердечко» і хоче, щоб воно
«спало не плакало, росло – не боліло».
Значення
фізичного виховання в народній педагогіці зумовлюється тим вагомим вкладом, яке
воно вносить у зміцнення здоров’я молодого покоління та правильний його
фізичний розвиток, збільшення тривалості життя, формування у дітей
найважливіших морально-вольових якостей, прищеплення відповідних
санітарно-гігієнічних навичок, здійснення підготовки до участі в продуктивній
праці та до захисту рідної землі. Значна увага до фізичного виховання в
родинній педагогіці зумовлена високим гуманізмом народу. Добре розуміючи, що
хвороба травмує людину («Коли немає сили, то й світ немилий»), батьки дбають
про те, щоб діти могли зростати бадьорими, сильними й життєрадісними, бо в
народі кажуть: «Веселий сміх – здоров’я», «Бережи одежу знову, а здоров’я
змолоду».
Прищеплювати дітям любов
та інтерес до традицій свого народу слід змалку. Сьогодні в закладах дошкільної
освіти є актуальним упровадження ідей народної педагогіки в сучасну практику
освітньої роботи з дошкільниками. Це зустріч дитини з духовною спадщиною
народу, народною піснею, казкою, дитячим фольклором, виробами народних
майстрів, з обрядом – втіленням
багатовікової культури і мудрості наших предків.
Педагоги
закладів дошкільної освіти дбають, щоб дорослі, піклуючись про фізичний
розвиток дитини, всіляко заохочували її до рухів. Чим більше дитина рухається,
тим краще зростає і розвивається. Це підтверджує прислів’я: «Як дитина бігає та
грається, то їй здоров’я усміхається» Саме тому створення необхідного режиму
рухової активності малят повинно стати основною метою кожного закладу
дошкільної освіти.
Поряд з
традиційними формами організації діяльності дітей на заняттях з фізкультури,
особливу роль відіграють нестандартні форми. Адже дають змогу здійснювати
оздоровлення дошкільників цікаво й захопливо, забезпечувати їх фізичне,
соціально-емоційне, духовне, інтелектуальне благополуччя. Найдієвішими
засобами залюблення в українську культуру та національні звичаї, плекання
патріотичних почуттів є свята і розваги, в яких кожен охочий може продемонструвати козацьку силу, волю та витримку.
При підготовці
та проведенні фізкультурно-спортивних свят діти отримують можливість проявити
активність, ініціативу, самостійність, творчість, що позитивно впливає на
розвиток їх здібностей і особистісних якостей. А рухливі ігри, що становлять
основний зміст будь-якого фізкультурно-спортивного свята, в більшій мірі, ніж
інші форми організації рухової діяльності, адекватні потребам дитини в русі і
сприяють його гармонійному фізичному розвитку, вихованню спритності, швидкості,
координації рухів, найважливіших морально-вольових і дружніх якостей.
Особливо
заохотить дошкільників до рухової активності проведення занять у дусі українських
звичаїв з використанням національних ігор та козацьких забав. Вони не лише
сприяють зміцненню здоров’я дітей, удосконаленню їхніх фізичних якостей та
розвитку психічних процесів, а й дають змогу дошкільникам відчути приналежність
до української нації.
Великого
значення народна педагогіка надає іграм, які сприяють фізичному розвитку дітей.
Поставлена мета в них досягається через різноманітні рухи: ходьбу, стрибки,
біг, кидання. Народні ігри виховують силу, спритність, витривалість, відвагу,
рішучість, створюючи у дітей бадьорий настрій. Наприклад: «Влучний стрілок»,
«Що вміє козак?», «Захисники фортеці» та інші.
Отже,
для сучасного освітнього процесу особливо актуальним є застосування традицій
народної педагогіки, удосконалення на цій основі фахової майстерності педагогів
та формування педагогічної культури батьків.
Немає коментарів:
Дописати коментар