субота, 24 серпня 2019 р.

Наукова робота


ТЕХНІКА ОРИГАМІ  ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОНСТРУКТИВНИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК
У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

АНОТАЦІЯ
У всі часи було й залишається актуальним твердження, що найцінніше багатство нації – це її інтелектуальний потенціал. Одним з ефективних засобів розвитку інтелекту дітей є заняття оригамі, що в перекладі з япон­ської мови означає «складання з паперу». Це – старовинна техніка складання різноманітних фігур із квадрата паперу без застосування клею та ножиць.
            Виготовлення оригамі для дітей є дуже цікавою, захоплюючою і пізнавальною діяльністю, яка розвиває у них конструктивні вміння, спостережливість, естетичне ставлення до дійсності, виховує акуратність при виконанні роботи.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
Конструктивні уміння і навички, класичне оригамі, модульне оригамі, модулі.
Розум дитини –
на кінчиках її пальців.
В.О. Сухомлинський
Сучасна система дошкільної освіти спрямована на створення умов, що відкривають дитині можливість оволодіти художньо-конструктивними діями у пізнанні навколишнього світу. Впровадження особистісно-орієнтованої моделі освіти зумовлює необхідність розвитку дітей в різних сферах їхнього життя, зокрема сфери «Я Сам», виокремленої у Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні. Відповідно до цього необхідно акцентувати увагу на тому, який рівень конструктивних умінь виявляє дитина, як часто звертається до власного досвіду, чи використовує раціональні засоби досягнення мети, яке ставлення вона виявляє до запропонованих пізнавальних та практичних завдань. Актуальним у зв’язку з цим стає необхідність формування конструктивних умінь і навичок у дітей саме старшого дошкільного віку, оскільки на цьому сензитивному етапі дошкільники оволодівають мислительними операціями, мають достатній рівень знань для оволодіння певними способами діяльності.
Важливим засобом у формуванні конструктивних умінь і навичок у старших дошкільників є давнє японське мистецтво складання фігурок з     паперу – оригамі.
Існує безліч версій походження оригамі.   Одне  можна                   сказати  напевно – здебільшого це мистецтво розвивалося в Японії. Там заняття оригамі вважалося надбанням обраних, багатих і відомих людей.  Однак, незважаючи на те, що оригамі є культурною спадщиною японського народу, витоки воно бере в іншій азіатській державі Китаї. У цій країні була винайдена технологія виробництва паперу. На початку папір використовувався лише для написання тексту, потім на ньому стали малювати та згортати з нього фігурки оригамі [1, с. 22].
У 1960-х рр. мистецтво оригамі стало поширюватися по всьому світу, першим набуло визнання класичне оригамі, а потім і багаточисельні течії. Зараз оригамі перетворилося на справжнє міжнародне мистецтво [2, с. 45].
Класичне оригамі складається з квадратного аркушу паперу, також для досягнення необхідного задуманого макета використовується клей і ножиці.
Цікавим для дітей є створення своєрідних модулів, що можна використовувати в модульному оригамі.
Модульне оригамі відрізняється від звичайного тим, що в процесі зібрання об’єктів використовується велика кількість однакових оригамі частинок, тобто модулів. Кожен модуль створюється в техніці оригамі. При збиранні   моделі   модулі   вкладаються один в одного і тримаються без будь-якого клею.
Залежно від способу з’єднання модулів між собою можна отримати ту чи іншу конструкцію. Моделі модульного оригамі можуть бути як плоскими, так і тривимірними. Перші зазвичай представлені багатокутниками (їх називають підставками), зірками, вертушками і кільцями, другі ж – правильними багатогранниками або їх композиціями.
Психологами доведено унікальність оригамі як засобу розвитку інтелекту в дитини. Оригамі знижує рівень тривожності та підвищує впевненість у своїх силах, розвиває мислення, несе оздоровчий ефект.
 Оригамі має велике значення в розвитку дитини. Воно дозволяє розвивати конструктивні вміння, самостійність, художній смак, акуратність, вміння планувати свою діяльність, отримувати позитивний результат, дбайливо й економно використовувати матеріал, утримувати в порядку робоче місце. Дає можливість долучатися до творчого процесу народження краси. В процесі навчання техніки оригамі вирішуються серйозні математичні завдання: діти знаходять паралелі, діагоналі, ділять ціле на частини, отримують різні види трикутників, многокутників, з легкістю орієнтуються на аркуші паперу, розвивається моторика пальців рук, логіка, уява, діти вчаться творити та любити все живе.
Варто згадати Фрідріха Фребеля, відомого німецького педагога, творця перших дитячих садків. Саме він вперше почав пропагувати оригамі, як дидактичний матеріал для пояснення дітям деяких простих правил геометрії. Він говорив: «Оригамі – це коли з однієї деталі складається тисяча і тисяча різноманітних фігурок. Нескладні прийоми складання і безмежна фантазія людей здатна створити з допомогою оригамі цілий особливий світ, радісний, веселий, добрий і не на що несхожий» [1, с. 17].
Ознайомлення   дітей з  мистецтвом оригамі  вивчали   Г. Власенко, Доценко,  Л. Осадчук, Н. Костелянець, С.Ю. Афонькін, Е.Ю. Афонькіна  та ін. Поряд з тим, що проблему конструктивних умінь та навичок можна характеризувати як одну з актуальних, педагогічна практика відчуває значні труднощі в організації роботи з дітьми з формування даних умінь та навичок.
Основна мета заняття з оригамі полягає у навчанні дітей конструювати іграшку. Тому з самого початку треба навчити дітей простим прийомам складання. Шляхом складання паперу в техніці оригамі можна створити різноманітні вироби тварин, птахів, квітів, предметів.
Таким чином, мистецтво оригамі інтригуюча загадка, яка вабить кожну дитину неймовірними перетвореннями звичайного квадратика паперу. Це навіть не фокус, це диво! Адже доступність паперу як матеріалу, простота його використання зацікавлює дітей. Працюючи з папером, вони оволодівають різними прийомами та способами, такими як згинання, багаторазове складання, вирізання, склеювання, що сприяє розвитку почуття форми, формує навички виконавської майстерності і виробляє складну координацію рухів кисті. Розвиваючи таким чином у дітей здатність працювати руками свідомо, у них розвивається моторика рук, чіткі рухи пальців, окомір.
 Виготовлення оригамі для дітей є дуже цікавою, захоплюючою і пізнавальною діяльністю, яка виховує в них акуратність при виконанні роботи  та розвиває спостережливість, естетичне ставлення до дійсності.
Таким чином, заняття оригамі розвивають пам’ять, просторову уяву, моторику пальців, точність рухів, вольові зусилля, вміння доводити справу до кінця, а також формують гнучке, евристичне мислення, естетичний смак, сприяють спілкуванню та встановленню дружніх стосунків у колективі [3, с. 5].

СПИСОК ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
1. Батий Я.А. Затейливое оригами / Я.А. Батий.  ̶  Харьков : Ранок, 2014.  ̶  32 с.
2. Выгонов В.В. Трехмерное оригами / В.В. Выгонов.  ̶  Москва: Издательский Дом, 2007.  ̶  128 с.
3. Рібцун О.Г. Навчайся разом з нами робити оригамі / О.Г. Рібцун.  ̶  Київ : Літера ЛТД, 2011.  ̶  64 с.


Немає коментарів:

Дописати коментар

                                 Підвищення кваліфікації викладача у 2 семестрі 2023/2024 н.р.                              Підвищення квал...