субота, 24 серпня 2019 р.

Наукова робота


МІСЦЕ ГІМНАСТИКИ ПІСЛЯ ДЕННОГО СНУ
В РЕЖИМІ ДНЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

АНОТАЦІЯ
Фізичне виховання дітей дошкільного віку має бути в центрі уваги педагога протягом усього дня, а не лише на заняттях з фізичного виховання. Саме за таких умов можемо подбати про ефективне збереження і зміцнення здоров’я дошкільників.
Важливою формою фізичного виховання дошкільнят є гімнастика після денного сну. Від правильності проведення цього виду гімнастики залежить фізичний та емоційний стан вихованців у другій половині дня, а відповідно й ефективність освітнього процесу.

КЛЮЧОВІ СЛОВА
Фізичне виховання, рухова активність, режим дня, засоби та форми фізичного виховання, гімнастика після денного сну.

Відповідно до Законів України «Про дошкільну освіту», «Про фізичну культуру» одним з пріоритетних напрямків освітнього процесу в закладах дошкільної освіти залишається фізичне виховання дітей. Воно спрямовується на охорону і зміцнення здоров’я, підвищення опірності й захисних сил дитячого організму, поліпшення його працездатності, своєчасне формування у малюків життєвоважливих рухових умінь та навичок, розвиток фізичних якостей і забезпечення належного рівня фізичної підготовленості й фізичної культури взагалі, на виховання стійкого інтересу до рухової активності, потреби в ній, вироблення звички до здорового способу життя.
Загальні положення про значення рухової активності в процесі фізичного виховання дітей розглядаються в працях Е. Вільчковського,          В. Телінчі,    М. Рунової, Т. Дмитренко, О. Дубогай і свідчать, що діти, які систематично займаються фізичною культурою, є бадьорішими, працездатнішими, стійкими до інфекцій та негативних впливів навколишнього  середовища [3, с. 64].
Отже, результати багатьох досліджень переконують нас, що оптимальний рівень рухової активності сприяє зміцненню здоров’я, поліпшенню фізичного та психічного розвитку дітей лише за умов планомірного і систематичного проведення роботи із фізичного виховання.
Завдання та зміст фізичного виховання в закладах дошкільної освіти визначаються вимогами Базового компонента дошкільної освіти в Україні, чинними програмами розвитку, навчання та виховання дітей дошкільного віку «Дитина», «Світ дитинства»,  «Українське дошкілля» та іншими [2, с. 5].
Однак численні спостереження показують, що організація роботи з фізичного виховання в закладах дошкільної освіти потребує удосконалення. Про це свідчить наявність значної кількості дітей з дисгармонійним фізичним розвитком, а також з недостатнім розвитком основних рухів та фізичних якостей. Фіксується досить великий відсоток дітей, які  часто хворіють на респіраторні інфекції та мають хронічні недуги.
Недостатній фізичний розвиток і низька фізична підготовленість дошкільнят здебільшого пояснюються зниженням їхньої рухової активності. Потреба дітей в рухах задовольняється лише на 30-50%. Гіподинамію спричинюють часті респіраторні захворювання, нераціональна побудова рухового режиму й загального режиму дня, недостатнє перебування дітей на свіжому повітрі тощо. Зокрема, на руховому режимі закладів дошкільної освіти негативно позначаються неправомірне скорочення кількості фізкультурних заходів, відсутність системності у проведенні прогулянок-походів за межі закладу, фізкультурних пауз і хвилинок у процесі навчальної діяльності, розваг, свят тощо.
Щоб усунути ці недоліки, слід приділити увагу організації фізичного виховання в закладах дошкільної освіти, де було б передбачено правильну побудову та активізацію рухового режиму, надання йому оздоровчого спрямування, дієвий медико-педагогічний контроль і  своєчасну лікувально-профілактичну роботу.
Основою системи фізичного виховання в закладах дошкільної освіти залишається руховий режим як сукупність різних засобів та організаційних форм роботи з дітьми [2, с. 6].
Ефективність фізичного виховання забезпечується комплексним застосуванням традиційних засобів фізичного виховання. Це, зокрема, фізичні вправи, оздоровчі сили природи та гігієнічні чинники.
Сукупність організаційних форм роботи, обов’язкових для впровадження в освітній процес, становлять: заняття з фізичної культури; фізкультурно-оздоровчі заходи (ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну, фізкультхвилинки, фізкультпаузи, загартувальні процедури); різні форми організації рухової активності у повсякденні (заняття фізичними вправами на прогулянках, фізкультурні свята та розваги, дитячий туризм, рухливі ігри, самостійна рухова діяльність, дні та тижні здоров’я, індивідуальна робота з фізичного виховання).
Однією з форм фізичного виховання дітей дошкільного віку є гімнастика після денного сну.
           Гімнастика після денного сну – це комплекс фізичних вправ, що сприяють загальному розвитку організму та зміцненню здоров’я. Вона робить активними всі основні органи та системи організму [1, с. 57].
          Метою гімнастики пробудження є створення таких рухово-ігрових умов, за яких діти зможуть природним чином перейти від стану сну до стану оптимальної психофізичної готовності    активної діяльності.
Гімнастика після денного сну знімає залишки гальмування в корі півкуль головного мозку і налаштовує дитячий організм на активну та продуктивну діяльність, а також сприятливо впливає на стан постави і склепіння стопи завдяки податливості рухового апарату дитини одразу після відпочинку.
         Отже, гімнастика після денного сну в поєднанні з контрастними повітряними ваннами допомагає поліпшити настрій дітей, підняти тонус м’язів, а також сприяє профілактиці порушень постави та стопи [4, с. 87].

СПИСОК ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
1. Ніколаєнко В.М. Фізкультурні хвилинки для малої дитинки /                      В.М. Ніколаєнко. – Харків: Вид. група «Основа», 2010. – 96 с.
2. Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільному навчальному закладі // Дошкільне виховання. – 2004. – № 10. – С. 5-7.
3. Теряник В.В. Роль рухової активності у фізичному розвитку та зміцненні здоров’я дітей / В.В. Теряник  // Дошкільний навчальний заклад. – 2008. –
№ 9-10. – С. 64-78.
4. Рунова М.О. Рухова активність дитини в дитячому садку: навч. посіб. /     М.О. Рунова. – Харків: Ранок, 2007. – 192 с.


Немає коментарів:

Дописати коментар

                                 Підвищення кваліфікації викладача у 2 семестрі 2023/2024 н.р.                              Підвищення квал...